Ihmisten täytyy voida luottaa, että heidän kaupassa tekemänsä kestävämmät valinnat sitä myös todellisuudessa ovat. Siksi EU määrittelee vihreän kehityksen ohjelmassaan myös markkinointia sekä kuluttajien oikeuksia uuteen uskoon.
Viherpesu ja harhaanjohtava markkinointi hiertävät kivenä kestävyyssiirtymän kengässä. Samaan aikaan kun EU:ssa 86 % kuluttajista haluaa parempaa tietoa kestävyydestä, jopa 53 % yritysten ympäristöväitteistä on epämääräisiä tai harhaanjohtavia, ja lähes 40 %:lle ei löydy mitään todistetta.
Osana vastausta EU on laatinut kaksi ajankohtaista direktiiviä: vihreän siirtymän kuluttajansuojadirektiivin ja viherväittämädirektiivin (Green Claims). Molemmat suitsivat totuttuja toimintatapoja kovalla kädellä ja tulevat vastaan yllättävän nopeasti. Vihreän siirtymän kuluttajansuojadirektiivi hyväksyttiin jo viime vuonna ja se tulee osaksi kansallista lainsäädäntöä syksyyn 2026 mennessä. Viherväittämädirektiivin yksityiskohtia hiotaan vielä, mutta sekin on odotettavissa sovellettavaksi pian edellisen perään. Uusien pelisääntöjen sisäistäminen kannattaa siis aloittaa heti.
Mitä direktiiveistä on syytä tietää?
Vihreän siirtymän kuluttajansuojadirektiivin pääasiallinen tavoite on poistaa viherpesu ja antaa kuluttajille luotettavaa tietoa valintojensa tueksi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että käytettyjen väittämien paikkansapitävyys on pystyttävä uskottavasti todistamaan ja markkinoinnissa saa käyttää vain virallisesti hyväksyttyjä ympäristömerkkejä. Lisäksi direktiivissä on uusia vaatimuksia mm. tuotetietojen selkeyteen ja läpinäkyvyyteen sekä tuotteiden kestävyyteen ja korjattavuuteen liittyen. Viherväittämädirektiivi täydentää kuluttajansuojadirektiiviä luomalla yksityiskohtaiset säännöt sille, miten yritykset voivat esittää ympäristöväittämiä. Direktiivin mukaan ympäristöväitteiden on oltava luotettavia, vertailukelpoisia ja todennettavissa koko EU:n alueella. Yksityiskohdat tarkentuvat vielä, mutta käytännössä puhutaan väitteiden tieteellisistä todisteista sekä kolmannen osapuolen varmennuksista.
Laita kotipesä kuntoon ajoissa
☑ Tarkista ja päivitä markkinointiviestintäsi uusien sääntöjen mukaiseksi
☑ Varmista käyttämiesi kestävyysmerkintöjen hyväksyttävyys
☑ Lisää tuotetietojesi läpinäkyvyyttä liittyen kestävyyteen, korjattavuuteen ja kierrätettävyyteen
☑ Huomio kestävyyteen, päivitettävyyteen, korjattavuuteen sekä takuukäytänteisiin tulevat uudet vaatimukset tuotteidesi kehitystyössä