2.12.2022

Webinaaritallenne: Miten Black Friday käännetään vastuulliseksi?

Viime perjantaina Fabrikilla järjestettiin webinaari, jonka aiheena oli Miten Black Friday käännetään vastuulliseksi – konkreettisia vinkkejä muutoksen aikaan saamiseen ja konkreettisiin vastuullisuustekoihin. Jos et päässyt paikalle, hyppää mukaan aiheeseen alla olevan tallenteen kautta. Fabriklaisten vieraana olivat Noora Vihervaara (ympäristöjärjestön Protect Our Winters Finlandin toiminnanjohtaja) sekä Teemu Kontkanen (ulkomainosratkaisuihin erikoistuneen Mediateon toimitusjohtaja), jotka molemmat jakavat palon […]

14.11.2022

Webinaari: Miten Black Friday käännetään vastuulliseksi? Konkreettisia tekoja ja ideoita muutoksen käynnistämiseen

Fabrikin webinaari perjantaina 25.11.2022 klo 9.00-10.00.Ilmoittaudu mukaan sivun alareunassa olevalla lomakkeella. Black Friday edustaa vielä globaalia vapaapäivää vastuullisuudesta. Yrityksillä on paine lähteä mukaan myllytykseen ja vaikka valistuneita kuluttajia riittää, isossa kuvassa tuotteen hinta ratkaisee. Webinaarin aikataulu: 9.00 From better products to better companies – näin se tehdään – Timo Kupiainen, Fabrik 9.15 Järjestöt yritysvastuun kirittäjinä […]

11.10.2022

Vastuullinen liiketoiminta on tulevaisuudessa menestyksen edellytys – 5 konkreettista syytä tarttua toimeen

BlogivieraanammePetri VuorioEK:n yrittäjyys -ja elinkeinopolitiikan johtaja  Read this article in English > Maailman kriisien keskellä odotus yritysten kokonaisvaltaisesta vastuullisuudesta ei suinkaan ole kadonnut, vaan paine konkreettisten tekojen, muutosten ja niiden aikaansaamien positiivisten vaikutusten puolesta on kasvanut. Vastuullisuus on yrityksille yhä enemmän strateginen valinta menestyksen varmistamiseksi. Lisäksi EU-tasolla on valmistelussa useita vastuullisuusvaatimuksia eteenpäin ajavia lainsäädäntöhankkeita. Tutkitusti […]

29.9.2022

Yritysheimot ja leirinuotiot: ”Tulevaisuuden yrityskulttuurit rakennetaan ikiaikaisen viisauden avulla”

Vahvat yrityskulttuurit suhtautuvat monimuotoisuuteen hyvin ja ovat valmiita muutokseen – mutta kuinka luoda tällainen kulttuuri omaan organisaatioon? Nordic Business Forumissa kysymykseen vastasi Jitske Kramer, hollantilainen antropologi, joka on tutkinut yrityskulttuuria jo vuosia. Tutkimuksissaan hän vetänyt lukuisia yhtäläisyyksiä perinteisten heimojen ja nykyaikaisten yrityskulttuurien välillä, käyttäen termiä ”yritysheimot”. 1. Yritysheimon arvot ”Ihmiset muokkaavat kulttuureja ja kulttuurit muokkaavat […]

29.9.2022

Fabrik mukana Nordic Business Forum 2022 tapahtumassa – Mitä ajatuksia se herätti?

Olimme mukana tämän vuoden NBF-tapahtumassa, jossa teemana oli tulevaisuus-fokusoitunut johtaminen ja tulevaisuuden työ: ”Turbulenssi ja epävarmuus ovat muuttaneet tapaamme elää, työskennellä ja toimia liiketoiminnassamme. Mitkä pitäisi olla kaikkien johtajien painopisteet nyt ja lähitulevaisuudessa?” Poimimme sinulle kiinnostavimmat palat tapahtuman puhujilta – lue lisää alla olevista artikkeleista. Jos haluat jatkaa keskustelua siitä miten NBF:n puhujien teemoja voisi tuoda […]

26.8.2022

Vastuullisuus kilpailuetuna – tuloksellisuutta ja toimintakykyä muutoksen keskellä

Read this article in English > Yritysten vastuunkanto ei ole enää pelkkää puhetta, vaan konkretisoituu liiketoiminnassa viivan alle. Globaalien olosuhteiden ja kuluttamisen murros tapahtuu juuri nyt. Tulokset puhuvat puolestaan nopeimmille: haasteiden joukosta he tunnistavat uudet mahdollisuudet. Vastuullisuus on silloin kilpailuetu, ja liiketoiminnallinen hyöty näkyy tuloksissa nopeasti. Mitä vastuullisuus kilpailuetuna sitten käytännössä on? Vastuullisuus on yhteisiä […]

28.6.2022

Vastuullisuusraporttimme – vaikuttavimpia poimintoja vuodelta 2021

Jatkuvan parantamisen polulla on tärkeää paitsi mitata myös pysähtyä huomaamaan mitä on saatu aikaan. Kokosimme lyhyesti nippuun merkittävimpiä lukuja ja tapahtumia viime vuodeltamme. Jako viiteen teemaan noudattaa B Corp -liikkeen B Impact Assessment -vaikutusarviointityökalun osa-alueita.  Hallinto  Suuntautuminen vastuullisen liiketoiminnan edistämiseen ja merkitykselliseen markkinointiin on ohjannut kehitystämme jo vuosia. Loppuvuodesta 2021 positiivisesta vaikutuksesta päätettiin tehdä Fabrikin […]

15.6.2022

Työnantajabrändäyksen ensimmäiset askeleet – aloita empatialla ja ymmärryksellä

Työn murroksessa moni rekrytoiva yritys houkuttelee yhä osaajia epämääräisillä eduilla – pelkkä “näköalapaikka” ei ole enää riittävä työnantajalupaus. Ammattitaitoinen työvoima on harveneva resurssi. Ikäluokat pienentyvät. Teknologian murroksessa perinteisille taidoille on vähemmän käyttöä. Liiketoimintaa alalla kuin alalla koettelee pula osaajista. Jatkossa työnantajamarkkinoilla menestyvät ne johtavat brändit, jotka erottautuvat ja ovat uskottavia muillekin kuin asiakkailleen. Nyt on […]

23.5.2022

Etsimme asiakkuusjohtajaa – tehdäänkö yhdessä vastuullisuudesta kilpailuetu?

Hei vaan! Goededag! Me olemme Fabrik, vastuullisen liiketoiminnan kehittämiseen keskittynyt 20 hengen yhteisö. Etsimme nyt tiimimme ja kasvuritykseemme myynnin osaajaa ja asiakkuusjohtajaa – jota me kutsumme yhteisen pyrkimyksen mukaisesti nimellä impact manager. Meistä Fabrikin toimistot ovat Helsingissä ja Joensuussa, mutta ihmiset ympäri Suomea. Juuremme ovat luovassa suunnittelussa, mutta ytimemme positiivisen muutoksen aikaansaamisessa. Teemme tiivistä yhteistyötä […]

4.4.2022

Työmme luovana toimistona jatkuu, mutta nyt kaiken keskiössä on positiivisen vaikutuksen aikaansaaminen

Nämä toukokuun päivät jääköön Fabrikin tarinaan erityisen merkityksellisinä. 1) Saimme juuri matkaan Certified B Corporation -hakemuksemme – toivottavasti 6 kk sisään meistä tulee Suomen 4. B Corp -yritys! 2)Yrityksemme nimimuutos astui voimaan, olemme nyt Impact Agency Fabrik Oy Vastuullisuus luo kilpailuetua Molemmat asiat kertovat sitoutumisesta ja kiteyttävät työn, jota olemme valmistelleet jo muutaman vuoden ajan. Uskomme, että […]

16.11.2022

Älä jää epätiedon keskelle – näin johdat B Corp -työkalulla yrityksesi vastuullisuutta ja menestystä

Read this article in English > Lupasin kesäkuun lopulla B niin kuin Benefit -artikkelissa pitää sinut ajan tasalla siitä, kuinka B Corp -matkamme etenee. Kuten samassa jutussa mainitsin, tunkua yhteiskunnallisen muutoksen etujoukkoon on runsaasti. Virallisen B Corp -sertifioinnin suhteen odotamme edelleen kärsivällisesti arviointivuoroamme.  Kädet taskussa emme ole silti seisoskelleet. Sertifioinnin selkärankana toimivan B Impact Assessment […]

26.10.2022

Kriisiviestinnän ohjeet – suurin riski on olla tekemättä mitään

Read this article in English > Elämme aikaa, jossa ihmiset odottavat organisaatioilta ja yrityksiltä vastuullisuutta, läpinäkyvyyttä ja ratkaisuja koko yhteiskuntaa koskettaviin ongelmiin. Koronakriisi, Venäjän sota ja tulevan talven energiakriisi ovat näyttäneet isossa mittakaavassa, että muutama vuosi sitten tehdyt kriisiviestinnän suunnitelmat kanavavalintoineen voivat olla auttamattomasti vanhentuneita – jos niitä yrityksillä tai organisaatioilla olikaan. Kriisiviestinnän koulutuspäivässä THL:n […]

29.9.2022

Yuval Noah Harari – tulevaisuuden työn tärkeimmät taidot

Vuodesta 2014 kertyneet NBF-kokemukseni olivat jo saamassa päätöksensä, kunnes julkistettiin vuoden 2022 puhujat. Yuval Noah Harari. Kun Harari saapuu Suomeen, niin onhan se koettava. Tietokirjojen supertähti on tekstiensä kautta vaikuttanut jo vuosien ajan ajatteluumme. Mutta mitä hänen vierailustaan jäi käteen? 1. Tulevaisuuden työn tärkeimmät taidot Olemme jo varmasti tutustuneet jatkuvan oppimisen ajatukseen. Oli aika, jolloin oppiminen tapahtui nuoruudessa ja näitä opittuja taitoja käytettiin sitten, joskus vuosikymmentenkin ajan, työelämässä hyväksi. Harari maalasi konkreettisen kuvan kehittyvästä työelämästä […]

29.9.2022

Yritysjohtaja, jaan synkimmän pelkosi – johon ratkaisuna organisaation psykologinen turvallisuus

Olen kuluvalla viikolla miettinyt erityisesti omia ja läheisteni pelkoja, sekä alakoulun paksuja jumppamattoja. NBF:ssä kuulemani Harvardin professorin Amy Edmondsonin puheenvuoro pääsi ihoni alle. Amyn mukaan yritysmaailman pahimpien mokien ja alisuoritumisen takana asuu organisaatioon pesiytynyt pelko. Toisaalta kaikkia historiamme parhaita tiimejä ja poikkeuksellisen onnistumisia yhdistää yksi asia. Se on Psykologinen turvallisuus. Miksi psykologinen turvallisuus on tärkeää? […]

8.9.2022

Yritysvastuullisuus hakusanat nousussa – onko organisaatiosi mukana muutoksessa?

Read this article in English > Vastuullisuus ja siihen liittyvät hakusanat ovat olleet nosteessa jo pitkään. Trendit näyttävät selkeää viestiä siitä, että yrityksen vastuullisuuteen liittyvät sanat ovat nousseet hakuihin yhä vahvemmin. Kun verrataan vuoden takaisiin hakumääriin, selkeimpiä nousijoita ovat seuraavat sanat:vastuullinen yritys +33%vastuullinen johtaminen +200%sosiaalinen vastuu +57%ympäristövastuu +120%yrityksen taloudellinen vastuu +50%fibs +23%.(Lähde Google keyword tool: […]

4.8.2022

Työnantajabrändäyksen yksinkertainen työkalu – mikä on merkityksellisintä?

Read this article in English > Työnantajabrändäys on hiipinyt yritysten asialistalle viime vuosina. Ajassa, jossa osaajista on huutava pula, kyky vetää puoleensa ja pitää tärkeimmät työntekijät tuottavina ja tyytyväisinä, on monen yrityksen elinehto. Tähän haasteeseen vastaa työnantajabrändäys, jonka avulla luodaan yrityksestä mielikuva työnantajana ja tehdään siitä kiinnostava potentiaalisten työntekijöiden silmissä. Liian monet jättävät houkuttelun ja […]

21.6.2022

B niin kuin Benefit – arvioi yrityksesi vastuullisuutta kokonaisvaltaisesti

Laitoimme toukokuun alussa hakemuksen vetämään B Corp -sertifikaatin saamiseksi. Toiveissamme on olla vielä tämän vuoden puolella yksi runsaan 5000 yrityksen maailmanlaajuisesta yhteisöstä. Sitä ennen on kuitenkin suoriuduttava kunnialla poikkeuksellisen tiukalla kammalla koko liiketoimintaamme bisnesmallista henkilöstökulttuuriin ja yhteiskunnallisiin sekä ympäristövaikutuksiin läpikäyvästä arvioinnista. Saamme myös odottaa kiltisti vuoroamme. Patagonian, Ben & Jerry’sin, Danonen, Body Shopin ja muiden […]

2.6.2022

4 faktaa: Miksi vastuulliset yritykset menestyvät paremmin?

Kestävään liiketoimintaan panostamisen puolesta puhuvat sekä tutkimukset että konkreettiset menestystarinat. Mutta mihin vastuullisuuden positiivinen vaikutus perustuu? 1. Pelisäännöt muuttuivat – millä menestyi eilen, ei pärjää jatkossa Yritysten näkökulmasta vertailukohtaa murrokselle voi hakea digitalisaatiosta. Osa ilmoittaa nytkin, ettei ilmiö kosketa heitä – ja päätyy pahimmillaan esimerkiksi epäonnistuneesta muutosjohtamisesta Kodakin kameroiden tai Nokian kännyköiden tapaan. Toiset uskovat […]

19.5.2022

Saammeko esitellä strategisen kumppanimme Amsterdamista: Rainbow Collection

Yritysten pyrkimys positiiviseen vaikutukseen on globaali trendi, ja olemme päättäneet vastata kysyntään yhdessä Rainbow Collectionin kanssa. Ensimmäiset yhteiset projektimme käynnistyvät tänä keväänä. Yhteistyömme alkoi runsaat kaksi vuotta sitten, kun Rainbow Collection auttoi meitä kehittämään omaa brändijohtamisen palvelutuotetta vastuullisuuden näkökulmasta. Havaitsimme, että toimistomme tekevät työtä samojen periaatteiden ja tavoitteiden pohjalta: yritykset voivat muuttaa maailmaa parempaan suuntaan […]

28.2.2022

Fabrikin omistaa nyt sen neljä työntekijää

”Olemme kasvuyhtiö, joka vauhdittaa yrityksiä tekemään vastuullisuudesta itselleen kilpailuedun” Helsingissä ja Joensuussa sijaitsevan Fabrik Oy:n omistuspohja on muuttunut. Toimitusjohtaja Perttu Kouvalaisen lisäksi yrityksen osakkeita omistavat nyt Fabrikin työntekijät Ville Timonen, Samuli Kuittinen ja toisista työtehtävistä Fabrikille palaava Jonna Ekroos. Fabrik perustettiin vuonna 1996, ja yritys on tehnyt pitkän matkan perinteisestä mainostoimistosta luovaksi ja strategiseksi toimijaksi, […]