Green Claims – valmistaudu muutoksiin ja ota etumatkaa kilpailijoihin 

”Tuote on valmistettu 100 % kierrätetystä materiaalista.”

”Käytimme tämän tuotteen valmistukseen 30 % vähemmän vettä.”

Nämä ovat esimerkkejä yritysten vihreistä väittämistä, jotka lupaavat kuluttajalle usein liikoja ja joiden todenperäisyyttä ei välttämättä pystytä varmistamaan. Viherpesu aiheuttaa epäreilua kilpailua yritysten välillä sekä lisää kuluttajien epäluottamusta yritysten vastuullisuudesta. Nykytilannetta kuvaavat seuraavat tilastot:

  • 53 % ympäristöväitteistä on epämääräisiä, harhaanjohtavia tai vailla perusteltua pohjaa
  • 40 prosentilla väitteistä ei ole todisteita
  • EU:n alueella on 230 kpl kestävän kehityksen merkkiä & 100 vihreän energian merkkiä, joiden läpinäkyvyys vaihtelee suuresti

Mikä lasketaan ympäristöväitteeksi?

Ympäristöväite on minkä tahansa vaikutelman luominen siitä, että yrityksen toiminta, tuote tai palvelu aiheuttaa aikaisempaa pienemmän ympäristövaikutuksen.

Ympäristöväitteet voivat liittyä kaikenlaisiin kaupallisiin käytäntöihin, jotka koskevat ympäristöä, ilmastoa tai kestävyyttä.

Ympäristöväitteitä ovat suorat väitteet, harhaan johtavat värivalinnat, symbolit, logot, grafiikat, tuotemerkit, pakkaukset, mainokset, lehdistötiedotteet, metatunnisteet, hakusanat, kuvat, ynnä muut samanlaiset, jotka antavat vaikutelman tuotteen ympäristöystävällisyydestä tai vastuullisuudesta.

Miten Green Claims vaikuttaa yritysten toimintaan?

Euroopan unioni on päättänyt kiristää yrityksille osoitettuja vaatimuksia estääkseen viherpesun ja suojellakseen kuluttajia. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Osana EU:n Green Deal -sopimusta Green Claims -direktiivi velvoittaa yrityksiä kertomaan tarkemmin toiminnastaan ja poistamaan merkityksettömät ympäristömerkinnät tuotteistaan ja palveluistaan.  

Tulevaisuudessa ympäristömerkintöjen taustalla täytyy olla tarkka toiminnan ja tuotteen materiaalien elinkaaren dokumentointi, tieteellisen tutkimuksen tuki sekä riippumattoman osapuolen tekemä todentaminen. Lisäksi merkintöjen väittämien mukainen toiminta täytyy integroida osaksi yrityksen markkinointistrategiaa ja koko liiketoimintaa. EU:n Green Claims -direktiivi odotetaan hyväksyttävän lopullisesti Euroopan parlamentissa vuoden 2024 loppuun mennessä, ja jäsenmaat hyväksyvät sen seuraavan kahden vuoden kuluessa.

Näin valmistaudut muutoksiin

  1. Arvioi nykytilanteesi ja päätä, millaisen strategisen roolin haluat yrityksellesi jatkossa – tätä ei voi tehdä puolittain.
  2. Keskity tuotteisiisi ja väitteisiisi elinkaarinäkökulmasta. Varmista, että ympäristöväitteet kattavat tuotteen koko elinkaaren ja perustuvat tieteellisesti vahvaan dokumentointiin.
  3. Rakenna sisäisiä prosesseja ympäristövastuullisuuden tukemiseksi
    • Dokumentaation ylläpito ja saatavuus
    • Dokumentaation tekeminen helposti saavutettavaksi mainonnassa
    • Riippumattomien kolmansien osapuolten todennukset
    • Selkeät vastuut viestinnän hallinnasta yrityksessä
  4. Selvitä, onko tuotteissasi käytössä ympäristömerkkejä ja selvitä merkkien taustat.
    • EU:n ympäristömerkki ja Joutsenmerkki riittävät todistamaan ympäristöystävällisyyden, lisäksi esimerkiksi B Corp, FSC ja Cradle to Cradle vaativat hyvän dokumentaation ja useiden vuosien toimintaa
  5. Mieti teemaa kilpailukykysi näkökulmasta
    • Läpinäkyvyydellä, houkuttelevuudella, innostavuudella ja aktiivisella viestinnällä voit luoda tästäkin kokonaisuudesta oikein toteutettuna itsellesi kaupallisen kilpailuedun.

Mikäli Green Claims herättää kysymyksiä, tarvitset apua direktiiviin valmistautumisessa ja haluat pohtailla teemaa kaupallisuuden näkökulmasta, ota rohkeasti yhteyttä. Olemme täällä auttamassa sinua muuttamaan yrityksesi visiota ja arvoja konkreettisiksi tuloksiksi!

Kuva: DALL·E 2024-09-26 13.34.01 – An illustration representing ’greenwashing,’ featuring a company symbolically hiding behind a facade of green elements like leaves and eco-friendly sy


Kysy lisää


Jonna Ekroos

Viestintästrategi, B Leader*, Osakas