Näin vastuullisuus tuodaan kasvustrategian ytimeen – 4 innostavaa esimerkkiä

Mahtuvatko vastuunkanto ja kasvuhakuisuus samaan strategiaan?  

Oikea vastaus on: helposti. Oikeastaan pidemmälle tähdätessä jälkimmäiselle eli kasvulle on vaikeaa löytää perusteita ilman ensimmäistä eli vastuullisuutta. 

Jokainen tietää, että menestyäkseen yrityksen on pystyttävä uudistamaan liiketoimintaansa muuttuvan maailman mukana. Noh, bisneskenttää pannaan juuri radikaalisti uusiksi niin yhteiskunnan, lainsäätäjien, rahoittajien, asiakkaiden kuin työntekijöiden toimesta. Aktiivisen odottelun sijaan nyt on paikka tarttua murroksen avaamiin mahdollisuuksiin ja rakentaa pohjaa uusiin odotuksiin vastaavalle kasvulle.


Neljä esimerkkiä hyvästä bisneksestä

Tulkkausalan Uberiksi kutsuttu Youpret on vuoden 2016 käynnistyksensä jälkeen ravistellut onnistuneesti toimialaansa. Talousuutisissa ahkerasti esiintyneen nimen viime aikojen vauhti vei yhtiön Deloitten 50 nopeimmin kasvaneiden teknologiayhtiöiden listalle. Toimivan teknologian rinnalla Youpretissa on alusta alkaen päätetty rakentaa mahdollisimman eettistä sekä vastuullista liiketoimintaa. 

Kotimainen vaateketju Kekäle on taas jo vuosia uinut vastavirtaan yleistä trendiä, jossa monet perinteiset merkit sekä jälleenmyyjät ovat yksi kerrallaan pudonneet pelistä monikansallisten toimijoiden ja pikamuotikulttuurin puristuksessa. Viime vuosina myymäläverkostoaan tasaisesti laajentaneen perheyhtiön tulevaisuutta rakennetaan tekstiiliteollisuuden rakenteellisista haasteista huolimatta kunnianhimoisesti kestävälle pohjalle. 

Vastaavia esimerkkejä kovaa kasvua tekevistä kestävämpään liiketoimintaan sitoutuneista oman alansa uudistajista löytyy myös maailmalta. 

Hollantilainen suklaabrändi Tony’s Chocolonely on perustamisestaan lähtien tähdännyt koko toimialansa muuttamiseen ja missionsa mukaiseen hyväksikäytön lopettamiseen kaakaoteollisuudessa. Yhtiön liikevaihto rikkoo uusia ennätyksiä, joten panostaminen pitkään arvoketjuun suklaan hyvän maun takana kantaa selkeästi hedelmää monella mittarilla. 

Nastakengistään tunnettu Icebug haastoi toimialansa jättiläiset jo vuonna 2001, ja viime vuosina kasvuharppaukset ovat olleet erityisen reippaita. Omien sanojensa mukaan Icebugilla ei ole kasvutavoitetta, mutta he uskovat kasvun jatkuvan joka tapauksessa, koska heidän tuotteensa vastaavat aitoon tarpeeseen ja tuovat lisäarvoa ihmisten elämään. 


Mikä näitä yrityksiä yhdistää?

Ne lähestyvät kestävyysteemaa oman arvopohjansa ja kilpailukykynsä näkökulmasta, eivät jonkun toisen määrittelemän velvollisuuksien vähimmäistason täyttääkseen. Tunnistettuaan toimialaansa ja koko yhteiskuntaamme koskettavat kestävyyshaasteet, yritykset ovat lähteneet ratkaisemaan niitä rohkeasti etujoukoissa. Ja kuinka ollakaan, päämäärätietoinen työskentely selkeän tavoitteen eteen tuottaa tulosta ja on kaikilla mittareilla hyvää bisnestä. Saavutetun etumatkan kiinniottaminen on kilpailijoilta helpommin sanottu kuin tehty.  

On olemassa lukemattomia toimialoja, joissa vastaavia esimerkkejä ei ole vielä nähty. Onko nyt siis aika päivittää yrityksesi strategia kasvun lisäksi vastuullisuudella? Tai paremmin sanottuna: jos haluat kasvaa, niin nyt on loistava aika varmistaa onnistuminen erottuvalla ja kiinnostavalla vastuullisuustyöllä

Tutustu myös muihin tuotteisiimme


Kysy lisää


Jonna Ekroos

Viestintästrategi, B Leader*, Osakas