Ilmiöt / Konsepti / Markkinointi ja mainonta / PR / Viestintä

Kamux – Leidit liikkeessä


Yli 90 % autokaupan myyjistä on miehiä. Tästä jopa hämmästyttävästä faktasta syntyi halu muuttaa suomalaisen autokaupan kulttuuria. Onhan se nyt hassua, että miehet dominoivat tätä kiinnostavaa ja hauskaa alaa sillä tavalla kuin tekevät. Monet naiset kokevat, ettei heitä oteta vakavasti autokaupoilla. Myyjät eivät välttämättä suhtaudu naisiin asiakkaina, joilla on oikeus odottaa hyvää, asiallista ja ammattitaitoista palvelua. Kamux ei halua olla sellainen autokauppa ja siksi päätimme tehdä yhdessä asialle jotain.

Kamux ja Fabrik muuttavat yhdessä autoalaa monimuotoisemmaksi 

Perustimme alansa ensimmäisen naisille suunnatun harjoitteluohjelman, joka sai nimekseen Leidit liikkeessä. Ohjelman aikana ensimmäiset kymmenen mukaan valittua naista koulutettiin monipuolisessa ohjelmassa automyyjiksi ja he saivat halutessaan vakituisen työpaikan Kamuxilla. Fabrik suunnitteli kampanjan viestinnän, pääviestit, visuaalisen ilmeen, ja mainosmateriaalit eri kanaviin. Ohjelma herätti ennätyksellisen kiinnostuksen. Ensimmäisessä vaiheessa hakijoita kertyi jopa 167.

”Kiinnostus ohjelmaa kohtaan kertoo alan vetovoimasta sekä siitä, että tarve tällaiselle ohjelmalle on ollut olemassa. Monet ohjelmaan hakeneista kertoivat, että autoala on kiinnostanut heitä jo pitkään, mutta heiltä on aiemmin puuttunut varmuus ja uskallus hakea alalle. ”

Pilvi Forsblom, Kamux Suomi

Tulokset

Kamuxin alkuvuodesta 2025 käynnistämä Leidit liikkeessä -harjoitteluohjelma on herättänyt laajaa kiinnostusta mediassa. Hakemuksia ohjelmaan saapui yhteensä 167, mikä kertoo paitsi ohjelman vetovoimasta myös alan muutostarpeesta. Harjoitteluohjelma tarjoaa naisille mahdollisuuden kouluttautua ja työllistyä automyynnin tehtäviin – alalle, joka on perinteisesti ollut vahvasti miesvaltainen.

Kamux pyrkii jatkuvasti parempaan 

Kamux haluaa jatkossa tarjota entistä parempaa palvelua ja asiantuntemusta ihan jokaiselle. Se haluaa huomioida yhä paremmin moninaisuuksien kirjot asiakaskunnassamme, mutta myös sisäisesti työyhteisöissä. Juuri siksi Leidit liikkeessä -kampanja on yksi tärkeä osa sen monimuotoisuutta vahvistavassa työssä.


Ota yhteyttä!

Luodaan yhdessä vaikuttavia tuloksia.


Ville Timonen

Luova johtaja, Osakas