Älä jää epätiedon keskelle – näin johdat B Corp -työkalulla yrityksesi vastuullisuutta ja menestystä

Read this article in English >

Lupasin kesäkuun lopulla B niin kuin Benefit -artikkelissa pitää sinut ajan tasalla siitä, kuinka B Corp -matkamme etenee. Kuten samassa jutussa mainitsin, tunkua yhteiskunnallisen muutoksen etujoukkoon on runsaasti. Virallisen B Corp -sertifioinnin suhteen odotamme edelleen kärsivällisesti arviointivuoroamme. 

Kädet taskussa emme ole silti seisoskelleet. Sertifioinnin selkärankana toimivan B Impact Assessment -työkalun (BIA) kokonaisvaltainen kysymyspatteri nosti pöydillemme useita kehityskohteita, joita olemme vieneet aktiivisesti eteenpäin kesän ja syksyn aikana. Itse olen parin viime kuun ajan syventynyt B Corp -maailmaan sekä ennen kaikkea edellä mainitsemaani BIA-arviointityökaluun B Leader -intensiivivalmennuksessa. Motivaattorina ensimmäiselle mahdolliselle kurssille osallistumiseen Kööpenhaminassa ei kuitenkaan ollut komealta kuulostava titteli, vaan tahtotilamme auttaa muitakin hyötymään B Corpin tarjoamista mahdollisuuksista. Tulevaisuudessa fabriklaisissa tulee olemaan useampikin B Leader. 

Mikä B Corpissa sitten yrityksiä kiinnostaa? 

Lyhyesti: liiketoimintalähtöisyys. B Corp -sertifiointi tähtää yrityksen kokonaisvaltaiseen kehittämiseen yksittäisen tuotteen tai esim. tietyn toimitusketjun osa-alueen sijaan. Jotta yritysten voimaa voidaan käyttää B Corpin perusajatuksen mukaisesti hyvään, on yritysten kasvettava ja menestyttävä. Siksi sosiaalisten ja ympäristövaikutusten ohella suurennuslasin alla on yhtä lailla myös taloudellinen tulos, ja sertifioinnissa käytettävä pisteytys kannustaa erityisesti positiivisesti vaikuttavan liiketoimintamallin kehittämiseen. 

Oman kokemukseni mukaan tarve muuttua on yrityksillä kyllä tiedossa ja tahtotilakin korkealla. Etenemisen edessä on epätieto miten. Niin isossa kuvassa kuin yksittäisten vastuullisuusteemojen kohdalla, on ensin tärkeää ymmärtää mistä on kyse ja mikä siinä on itselle olennaista. Siihen B Corp tarjoaa loistavan työkalun B Impact Assessmentin muodossa. 

Konkreettinen työkalu vastuullisuuden arviointiin ja johtamiseen 

Toimialan, yrityksen koon ja annettujen vastausten mukaan muuntuva arviointityökalu perustuu viiteen kantavaan pilariin (hallintotapa, henkilöstö, asiakkaat, ympäristö, yhteisö), jotka todella haastavat kehittämään omaa toimintaa kestävämmälle tasolle ja avaavat silmiä teemoihin, jotka muuten voisivat jäädä huomioimatta. BIA toimii erinomaisesti myös siirryttäessä vaikutustyön johtamiseen ja jatkuvaan kehittämiseen. Se sisältää mahdollisuuden asettaa omia tavoitteita, verrata omaa toimintaa muihin yrityksiin ja poimia parhaita toimintamalleja oman yrityksen käyttöön. 

Mikä parasta, työkalu on vapaasti kaikkien saatavilla ja sen käyttö on täysin maksutonta oman liiketoiminnan vaikutusten arviointiin, kehittämiseen ja johtamiseen – vaikka sertifiointi ei juuri nyt kiinnostaisikaan. Toki kieli on englanti ja termit monessa kohtaa varovasti sanottuna haastavia, mutta kannattaa käydä vähintäänkin kurkkaamassa täältä

Kirjoittaja Timo Kupiainen, Fabrikin vaikutusstrategi & B Leader