Ilmiöt / Tapahtumakonsepti / Viestintä

Päärautatieasema – Näköaloja kansallismaisemaan


Kun Eero Järnefeltin ikoninen kansallismaisema jätti jälkeensä tyhjän kehyksen Helsingin Päärautatieasemalle, Fabrik loi siitä tilaisuuden yhteiskunnalliselle keskustelulle. Näköaloja kansallismaisemaan -kampanja innosti tuhansia ihmisiä jakamaan ajatuksiaan nykysuomalaisuudesta ja toi valtakunnallista näkyvyyttä ilman suurta mediabudjettia.

Tyhjä kehys muuttui ikkunaksi suomalaisuuden nykykuvaan 

Vuonna 1911 Eero Järnefelt maalasi ikonisen Maisema Kolilta -teoksen, joka edustaa romantisoitua näkemystä suomalaisesta kansallismaisemasta. Vuonna 2024, itsenäisyyspäivän lähestyessä, tämä suomalaisen taiteen arvokas klassikko siirrettiin Helsingin Päärautatieasemalta konservoitavaksi. Teoksen jäi vain tyhjä kehys – niin symbolisesti kuin konkreettisesti. Samana itsenäisyyspäivänä Suomessa nähtiin jälleen huolestuttavia merkkejä polarisaatiosta ja suvaitsemattomuudesta. Lucia-kohu ja natsimarssi nostivat esiin kysymyksen siitä, mitä suomalaisuus tarkoittaa tänä päivänä. Suomalaisten tarve yhteisöllisille kokemuksille ja yhdistäville hetkille oli suurempi kuin pitkään aikaan.

Näköaloja kansallismaisemaan -kampanja

Vastauksena havaittuun yhteiskunnallisen keskustelun tarpeeseen toteutimme osallistavan Näköaloja kansallismaisemaan -kampanjan. Sen tarkoituksena oli tarjota ihmisille alusta, jossa pohtia ja jakaa näkemyksiään siitä, miten kansallismaisema ja suomalaisuus näyttäytyvät heille tänä päivänä. Kampanjan kautta halusimme luoda tilan, jossa erilaiset taustat, kokemukset ja ajattelutavat voivat kohdata — ja jossa monenlaiset näkemykset mahtuvat samoihin kehyksiin.

Itsenäisyyspäivän viikonloppuna järjestimme suuren kuvakeräyksen Helsingin Päärautatieasemalla sekä verkossa. Kampanja lanseerattiin yhdessä artisti Hassan Maikalin kanssa, jonka rohkea ja uudenlainen tulkinta kansallismaisemasta rikkoi perinteisiä käsityksiä ja inspiroi kaikenlaisia suomalaisia osallistumaan.

Kampanjan aikana yli tuhat ihmistä jakoi näkemyksensä nykysuomalaisuudesta ja kansallismaisemasta. Mukana oli myös yli 150 tunnettua vaikuttajaa politiikan, kulttuurin ja median alueilta – muun muassa Ajak Majok, Pekka Haavisto, Jasper Pääkkönen, Peter Franzén, Shawn Huff, Atte Kilpinen, Jani Toivola, Pehmoaino, Esko Valtaoja, Ina Mikkola, Olli Rehn, Anders Adlercreutz ja Kike Elomaa.

Kerättyjä kuvia projisoitiin näyttävästi sekä Helsingin Päärautatieasemalla että verkossa koko itsenäisyyspäivää seuranneen viikon ajan. Näin syntyi visuaalisesti vaikuttava ja sisältörikas ilmiö, joka sai laajan näkyvyyden sekä kannusti ihmisiä avoimeen keskusteluun suomalaisuuden merkityksestä.

Kampanjan tulokset: Valtakunnallista näkyvyyttä ilman suurta mediabudjettia

Näköaloja kansallismaisemaan -kampanja saavutti merkittävää valtakunnallista näkyvyyttä. Kampanja nousi muun muassa Ylen ja MTV:n pääuutisiin, Ylen Aamu-tv:hen, useisiin radio-ohjelmiin sekä suuriin sanomalehtiin kuten Helsingin Sanomiin, Ilta-Sanomiin, Iltalehteen sekä paikallislehtiin kautta maan. 

Pelkästään itsenäisyyspäiväviikonlopun aikana kampanjasisältöjä katsottiin ja kuunneltiin verkossa ja asemalla yli 20 000 kertaa. Tämä kaikki saavutettiin lähes täysin orgaanisesti ilman merkittävää mediabudjettia.

Onnistumisemme perustui selkeisiin periaatteisiin:

  • Yhteiskunnallisesti merkittävä aihe
    Nostimme esille aiheen, joka puhutteli aidosti ja kosketti jokaista suomalaista juuri tässä ajassa.
  • Aito osallistaminen ja vaikuttamisen mahdollisuus
    Tarjosimme ihmisille helpon ja konkreettisen tavan ilmaista näkemyksiään tärkeästä aiheesta.
  • Orgaaninen näkyvyys ja keskustelun herättäminen
    Kun kampanja antaa ihmisille pääroolin, syntyy orgaanista näkyvyyttä ja aitoa keskustelua.

Näiden periaatteiden ansiosta kampanjamme ei tuottanut pelkästään lukuja, vaan käynnisti myös aidosti arvokasta yhteiskunnallista keskustelua suomalaisuudesta.

Tutustu lisää aiheeseen 

Kiinnostaako toteuttaa projekteja, jotka herättävät keskustelua ja saavuttavat laajaa näkyvyyttä?


Ota yhteyttä!

Luodaan yhdessä vaikuttavia tuloksia.


Ville Timonen

Luova johtaja, Osakas


Katso lisää työnäytteitämme