Markkinointikäytännöt muuttuvat – uusi säännöstö ohjaa yhä luotettavampaan markkinointiin 

Uusi säännöstö tarjoaa kattavat eettiset ohjeet mainonnalle ja markkinoinnille globaaliin toimintaympäristöön. Kyseessä on todellinen markkinoinnin tietopankki – se käsittelee teemat sponsoroinnista ja alemyynneistä vihreisiin väittämiin.

Säännöstö ohjeistaa edistämään vastuullisempia ja läpinäkyvämpiä markkinointikäytäntöjä, jotka lisäävät kuluttajien luottamusta ja takaavat reilun kilpailun yritysten välillä. Säännöstö toimii tukena yritysten markkinoinnin itsesääntelyssä, jotta sääntelyviranomaisten puuttumista markkinointiin voitaisiin vähentää.

Kokosimme listan muutamasta säännöstön keskeisestä teemasta:

  1. Itsesääntely ja kuluttajaluottamus: Säännöstö painottaa yritysten vastuuta itsesääntelyn kautta, mikä mahdollistaa markkinoinnin nopean sopeutumisen uusiin teknologioihin ja yhteiskunnallisiin muutoksiin. Itsesääntely auttaa varmistamaan, että markkinointi pysyy rehellisenä ja luotettavana.
  2. Sosiaalinen ja ympäristövastuu: Markkinoinnissa tulee kunnioittaa ihmisarvoa, välttää syrjintää ja edistää monimuotoisuutta. Ympäristöväitteiden, kuten kestävän kehityksen ja vastuullisen toiminnan väitteet on esitettävä totuudenmukaisesti. Tästä lisää aiemmassa artikkelissamme Green Claimsista.
  3. Läpinäkyvyys ja totuudenmukaisuus: Markkinointiviestinnän kaupallinen tarkoitus on tehtävä selväksi kuluttajille. Mainosten on oltava mahdollisimman totuudenmukaisia, ja kaikki väitteet – erityisesti terveyteen, ympäristöön tai sosiaalisiin vaikutuksiin liittyvät – on perusteltava luotettavin todistein. Tavoitteet hiilineutraaliuteen tai monimuotoisuusteen liittyen on esitettävä selkeästi ja perusteltava konkreettisilla suunnitelmilla.
  4. Digimarkkinoinnin muutokset: Uusi säännöstö ottaa huomioon digitaalisen markkinoinnin haasteet, kuten tekoälyn, algoritmien ja vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisen. Vaikuttajien on selvästi ilmoitettava kaupalliset yhteistyösuhteensa, ja datan käyttöön perustuvan markkinoinnin on oltava läpinäkyvää. Markkinoijien vastuu ulottuu myös tekoälyä ja algoritmeja käyttävien mainosjärjestelmien toiminnan seurauksiin.
  5. Globaali viestintä: Säännöstöä sovelletaan markkinointiin maailmanlaajuisesti, mutta se on joustava eri maiden kulttuuristen ja oikeudellisten erojen suhteen. Markkinoijien on oltava tietoisia sekä lähtö- että kohdemarkkinoidensa paikallisista säännöksistä ja sopeutettava markkinointinsa näiden sääntöjen mukaisesti.

Jäikö joku aiheista mietityttämään, tai kaipaatko apua uuden säännöstön soveltamisessa? Ota rohkeasti yhteyttä, olemme täällä auttamassa sinua!

Kuva: DALL·E 2024-10-04 13.42.59 – A simple, photorealistic image of hands holding a transparent glass sheet, symbolizing transparency and openness in business or communication…


Kysy lisää


Jonna Ekroos

Viestintästrategi, B Leader*, Osakas