Voittava strategia vuodelle 2023

Hei yritysjohtaja- ja päättäjä, 

onnittelut kuluneesta vuodesta, selvisit maailman myllerryksistä huolimatta. Nyt on aika levähtää – ja samalla pohtia tulevia valintojasi.  Eikö olisi upeaa, jos tekisitkin vuoden vaihteessa sellaisen lupauksen ja valinnat, jotka kantavat vuosien päähän ja varmistavat yrityksesi menestyksen? Päättäisit, että yrityksesi on täällä saamassa aikaan enemmän hyvää kuin pahaa? 

Puhumme tietenkin yrityksesi vastuullisuudesta. Ei, älä ohita tätä viestiä siksi, että ajattelet olevasi jo valmiiksi vastuullinen tai siksi, että tätähän tulee joka tuutista. 

 Syy on tämä: vastuullisuus on strategiana kaikkein turvallisin – ja tällä hetkellä myös innostavin. 

 

Mitä tapahtuu muissa yrityksissä? 

Älä kuitenkaan huolehdi, jos et ole vielä pitkällä työssäsi. Ilouutinen on se, että juuri nyt on oikea aika. Mutta oikea aika mihin?  

Marraskuussa 2022 tehdyn kyselymme mukaan suomalaisten yritysten vastuullisuuteen liittyvällä työlistalla on laajasti merkityksellisiä asioita (kuva alla). Vastuullisuutta tarkastellaankin yhä kokonaisvaltaisemmin – ja siksi nyt on oikea aika: 

  1. käynnistää vastuullisuustyö (jos se sattuu olemaan vielä pöytälaatikossa) 
  1. panostaa vaikuttavuuteen (jos et vielä hahmota, mikä olennaisinta) 

Yritysten vastuullisuustyö juuri nyt:

Näin johdat vaikuttavuuttasi – 5 kohdan tsekkilista 

Loppujen lopuksi kyse on liiketoiminnan kehittämisestä sekä huolehtimisesta, että yrityksesi on olemassa tulevaisuudessakin. Kun ymmärrät liiketoimintasi vaikutukset, keskityt niistä olennaisimpien kehittämiseen ja viestit siitä työntekijöille ja asiakkaille, olet valinnut erittäin turvallisen – mutta myös innostavan strategian. 

1 Ajattele kokonaisvaltaisesti 

  • Vastuullisuus kannattaa ajatella laajempana kokonaisuutena. Esimerkiksi kansainvälisessä B Corp -yhteisössä ja sen sertifikaatissa vastuullisuutta tarkastellaan hallinnon, työntekijöiden, yhteisön, ympäristön ja asiakkaiden näkökulmista. Näin avautuu myös laajemmat vaikutusmahdollisuudet. 

2  Tee strategisia valintoja 

  • Ydinliiketoimintasi vastuullisuus merkitsee eniten. Siksi suunta kannattaa hakea organisaatiosi vaikutuksista. Millä saatte kaikista suurinta positiivista vaikuttavuutta aikaan – ja mikä tuo teille kaikista suurimman kilpailuedun? 

3 Pilko tavoitteiksi ja toimenpiteiksi 

  • Laajasta kokonaisuudesta kannattaa erotella lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteet sekä niihin perustuvat toimenpiteet ja mittarit. Hyvin tehty toimintasuunnitelma varmistaa, että työ ei jää puheen tasolle vaan on arkisen toiminnan ytimessä. 

4 Seuraa onnistumista 

  • Jaettu vastuu ei toimi tässäkään. Toimintasuunnitelmassa kannattaa selkeästi määritellä vastuualueet sekä missä ja miten niistä jaetaan tietoa. Vastuullisuusraportointi on monien pienempienkin yritysten työlistalla jo nyt, sillä se on kuluttajien odotusten mukaista toimintaa ja sillä voidaan todentaa annetut lupaukset. 

5 Viesti ja sitouta läpi prosessin 

  • Vastuullisuus ei näy päällepäin, siksi viestintä ratkaisee. Pidä huoli ensin ”hygienitasosta”, esimerkiksi sisäisestä viestinnästä ja uskottavan pohjan rakentamisesta. Saadaksesi tehdystä työstä kilpailuedun, tarvitset myös tunteita herättävää sisältöä ja ihmisten innostamista mukaan. 

Innostava esimerkki – miten Patagonia teki sen? 

Kun puhutaan vastuullisista yrityksistä, nousee esiin usein yhdysvaltalainen ulkoilubrändi Patagonia. Vuonna 1973 perustetussa yhtiössä on panostettu koko olemassaolon ajan vastuullisuuteen ja luontoarvoihin.  

Patagonia onkin ollut koko ulkoilualan edelläkävijä. Sen fokus vastuullisuudessa on itse tuotteissa ja niiden jatkuvassa kehittämisessä. Samalla se on laajentanut vastuullisuustyötään myös vahvasti sosiaalisen vastuun puolelle osana B Corp -yhteisöä ja sertifikaattia vuodesta 2011 lähtien. Hyvin tehty työ on näkynyt Fortunen Best Workplaces for Diversity ja Best Companies to Work For -luetteloissaan. 

Patagonian lisäksi innostavaa kansaivälistä työtä tekevät muun muassa Ben & Jerry’s, Danone ja Body Shop – kaikki mukana B Corp -yhteisössä, jonka etuna on bisnesajattelu. B Corp -sertifiointi tähtää yrityksen kokonaisvaltaiseen kehittämiseen: ja jotta yritysten voimaa voidaan käyttää B Corpin perusajatuksen mukaisesti hyvään, on yritysten kasvettava ja menestyttävä. Siksi sosiaalisten ja ympäristövaikutusten ohella suurennuslasin alla on yhtä lailla myös taloudellinen tulos. 

Patagonia onkin loistava esimerkki siitä, kuinka oma liiketoiminta on mahdollista saada kukoistamaan, kun pyritään tekemään maailmasta oikeudenmukaisempi, tasa-arvoisempi ja kestävämpi paikka. Tulos näkyy paitsi viivan alla, mutta myös seuraavissa: asiakkaasi rakastavat sinua, parhaat ihmiset haluavat työskennellä yrityksessäsi ja vastuullisuuteen sitoutuneet kumppanit ja sijoittajat haluavat liittyä organisaatiosi toimintaan. 

Kiitos ajastasi ja vuosikirjeeseemme tutustumisesta, toivotamme onnea ja menestystä vuodelle 2023! 

Rakkain terveisin, Fabriklaiset