2024 on hyvä vuosi siivota yritys kuntoon

Hyvä yritysjohtaja- ja päättäjä,
onnittelut kuluneesta vuodesta, selvisit hyvin kaikesta yllättävästä huolimatta. Ihan kohta on aika levähtää. Irtiotto arjesta antaa tilaa ajattelulle. Niille tärkeillekin, joilla on suuri vaikutus myös vuosien päästä. Annan yhden ajatuksen lahjaksi, valitse rauhassa haluatko avata sitä.

Luo kyvykkyyttä ja innosta

Oma strategiamme on ollut kolmivaiheinen tähän mennessä:

1. Herääminen (Wake up) – oivalla mikä on liiketoimintasi kannalta olennaista vaikuttavuutta ja tee happotestaus vastuullisuutesi nykytasoon

2. Kasvaminen (Grow up) – kasvata positiivista vaikutustasi ja luo kyvykkyyttä jota sidosryhmäsi aidosti arvostavat

3. Näyttäytyminen (Show up) – innosta ja saavuta kilpailuetua, niin henkilöstöllesi, kumppaneillesi kuin asiakkaillesi

Vastuullisuustyö on jatkuvaa oppimista, olipa kyse miten toimintaasi kehität tai miten olennaisimmista seikoista strandardien mukaisesti raportoit. 

On arvioitu, että raportoinnin kustannukset ovat noin 1% liikevaihdosta (valtava summa), ja uutta asiaa on opittava nopeasti. Siksi on järkevää samalla katsoa strategiaa yhden uuden näkökulman kautta eli nyt otetaan mukaan siivoaminen (Clean up).

Kestävämpi ja tehokkaampi bisnes

Oikeastaan siivoaminen on termi, jota edustaa hyvin kokovastuullisuuden ydintä. Meidän on tarkasteltava toimintaamme kestävyyden näkökulmasta: 

Mikä on olennaista? Mistä voimme vähentää? Mitä voimme lopettaa kokonaan? Mitä voimme kierrättää? 

Siivoamisen mahdollisuudet voivat liittyä vanhentuneisiin käytäntöihin, kuten energian ylenmääräiseen kulutukseen, haitallisiin työolosuhteisiin tai eettisesti kyseenalaisiin liiketoimintakäytäntöihin. Näiden asioiden tunnistaminen ja parantaminen voi johtaa paitsi vastuullisempaan toimintaan, myös taloudellisesti kestävämpään liiketoimintaan.

Wake up – Grow up – Clean up – Show up 

Tätä ajattelua on aiemminkin käytetty laajasti myös yritysten strategisessa ajattelussa. ESG-pohdintaan se sopii loistavasti ja kruununa vielä vastuullisuusviestintään.

EU:n uudella Green claims -lakialoitteella pyritään kitkemään perusteettomien ympäristöväitteiden käyttöä markkinoinnissa. Ja hyvä niin, sillä on kaikkien etu, että vastuullisuusviestintä on todenperäistä ja ohjaa kuluttajia oikeaan suuntaan. Esimerkiksi täältä voit lukea aiheesta lisää.

Jos aiot avata lahjasi, ota ESG-valinnoissasi kaikki irti tästä näkökulmasta. Muista antaa sitä myös eteenpäin, sillä hyvät lahjat eivät vähene jaettaessa. 

Onnellista joulunaikaa sinulle ja kaikille läheisillesi,

Perttu

Tutustu yritysvastuuseen täällä.

Jos innostuit, autamme mielellämme. Mutta sitä ennen, eiköhän hengähdetä hetki.

Terveisin,
Perttu Kouvalainen
Toimitusjohtaja