Lähtökohta
ABLOY-brändin voi liioittelematta sanoa olevan osa suomalaisuutta. Jotakuinkin jokaiselta Hangosta Nuorgamiin löytyy ABLOY-avain taskustaan jossain muodossa. On löytynyt jo useamman sukupolven. Perinteikäs ABLOY Classic kaulanauhassa 80–90-luvulla kulkeneet koululaiset tuottivat jopa suomenkieleen uuden sanan: avainlapset. Vakiintunutta asemaa on vankistanut entisestään Abloyn kyky uudistua ja kulkea etujoukoissa myös helppoutta sekä hallittavuutta lisäävien digitaalisten ratkaisujen kehittäjänä. Siksi onkin ainoastaan luonnollista, että ABLOY keikkuu vuodesta toiseen Suomen arvostetuimpien brändien kärkipaikoilla – vuonna 2022 tarkalleen ottaen toisena.
Turvallisuuden ja lukituksen suunnannäyttäjänä tunnettu yritys on ollut monella tapaa edelläkävijä myös sosiaalisen ja ympäristövastuun saralla. Työturvallisuuden ja henkilöstön hyvinvoinnin eteen on tehty vuosikymmeniä tuloksekasta työtä, josta kertoo mm. monissa yhteyksissä malliesimerkkinä mainittu työssä jaksamiseen ja siinä viihtymiseen keskittyvä Abloyn Ikämestariohjelma. Laaja kehityshanke ISO 14001 -ympäristösertifikaatin saamiseksi käynnistettiin yhtiössä jo neljännesvuosisata sitten, vuonna 1997. Joensuun tehdas on ollut kaatopaikkajätteetön vuodesta 2017, käytetty kaukolämpö hiilineutraalia ja sähkö on tullut 100 % uusiutuvista energialähteistä jo vuodesta 2013. ASSA ABLOY -konsernin osana myös vaikkapa hankintaketjun hallinnan tai raportoinnin suhteen asioita on kehitetty järjestelmällisesti kestävämpään suuntaan.
Monille eri tahoilla tehty ansiokas työ tuli kuitenkin yllätyksenä. Abloyn vastuullisuusteot kaipasivat kokonaisuuden kirkastavaa ja yhteen liimaavaa ydinajatusta sekä kiinteä sidettä ABLOY-brändiin. Suomeksi sanottuna selkeää tarinaa siitä mitä vastuullisuus Abloylle ja sen asiakkaille sekä sidosryhmille tarkoittaa, ja helposti ymmärrettävässä muodossa tarjoiltuja viestejä uunituoreesta hiilitiekartasta sekä hiilijalanjälkilaskelmista.
Ratkaisu
Abloyn toiminnan vaikutukset ja vastuullisuuteen sitoutumisen taso nostettiin ansaitsemaansa valokeilaan. Pelkän konsernin vastuullisuusraportin sijaan asetetuista tavoitteista, strategioista ja päivittäisistä valinnoista tahdottiin puhua ylpeästi omalla äänellä ja tunnistettavalla visuaalisuudella. Vastuullisuutta ei silti lähestytä omana erillisenä viestinnän teemanaan, vaan – kuten myös toiminnassa – kestävän kehityksen näkökulma linkittyy kiinteästi kaikkiin käsiteltäviin aiheisiin.
Ensimmäisinä päivänvalon näkivät olennaisen tiedon yhteen kokoavat verkkosivut, online-tapahtumien visuaaliset elementit sekä viestinnän tukimateriaalit. Askel kerrallaan teema integroituu yhä vahvemmin kiinni ABLOY-brändiin ja levittäytyy luontevaksi osaksi kaikkea viestintää sisäisesti sekä ulkoisesti.
Tulokset
Kiteytetylle visiolle ja visualisoiduille viesteille Abloyn vastuullisesta puhumiseen oli selkeästi organisaatiossa tarvetta – uudistus otettiin vastaan kotimaassa sekä maailmalla innostuneesti ja abloylaiset osallistuivat aktiivisesti aiheesta esille tuomiseen mm. sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi Abloyn markkinointitiimille on saapunut lisäpyyntöjä mitä erilaisimmille materiaaleille yhtenä virtana julkistuksesta lähtien.
Kiinnostuitko?
Jätä yhteydenottopyyntö tai ota suoraan yhteyttä!
Timo Kupiainen
Vaikutusstrategi, B Leader*