Vastuullisuusraportti / vastuullisuusviestinnän konsepti

Kekäle
Pitämisen puolesta


Lähtökohta

Kekäle on suomalainen vaatekauppa, jolla on vuosittain yli 2 miljoonaa asiakaskohtaamista noin 200 työntekijän voimin verkkokaupassa ja 13 myymälässä.  

Kekäleen toiminnan ydinajatus on jo vuosien ajan ollut ”pidä enemmän”. Niin itsestäsi kuin vaatteistasi – ja siten myös vaatteitasi. Tavoitteena on, että  ihmiset hankkivat vain lempivaatteita itselleen, jolloin tarve ostaa vähenee.

Vuonna 2022 Kekäle käynnisti päämäärätietoisen vastuullisuustyön. Konsultiksi ja sparraajaksi valittiin Fabrikin strateginen kumppani Rainbow Collection. Kun Kekäleen historian ensimmäinen vastuullisuusstrategia valmistui vuosille 2023-2025 ja he tekivät päätöksen hakea kansainvälistä B Corp -vastuullisuussertifikaattia, oli aika avata Kekäleen vastuullisuusmatka myös viestinnän, raportoinnin ja sitoutumisen näkökulmasta.

Ratkaisut

Vastuullisuusviestinnän konsepti. Työn alkaessa määrittelimme uuden viestinnän tason, sillä aikaisemmat visuaaliset linjaukset ja viestit olivat suunniteltu palvelemaan eri tarkoitusta. Linjasimme yhdessä millaisella äänensävyllä ja kuvastolla Kekäle avaa vastuullisuustyötään kiinnostavasti, läpinäkyvästi ja uskottavasti esimerkiksi vastuullisuusraportissa, myymälöissä ja muissa kanavissaan.

Konsepti ”Pitämisen puolesta” jatkaa ”Osta vähemmän, pidä enemmän” -ajatusta ennen kaikkea yksilöiden itsetunnon boostaamisen näkökulmasta: kekäleläisille vaatteet eivät ole ohivirtaavaa muotihöttöä, vaan olennainen osa sitä, miten hyvältä itsenä oleminen tuntuu. 

Vastuullisuusraportti. Vastuullisuusraportin pohjalla oli Kekäleen juuri koostettu vastuullisuusstrategia. Lähtökohtana oli luonnollisesti standardien mukainen raportti mutta siten, että se on myös innostava, rohkea ja siinä on sydän mukana. Raporttia varten tuotiin strategia konkretiaan mm. henkilöhaastattelujen kautta sekä luotiin uuden konseptin pohjalta selkeyttä infografiikoilla ja valokuvilla. Tutustu tarkemmin >

”Jos alamme haluaa olla vastuullinen, vaatteita on myytävä vähemmän. Kuluttamisen on aika muuttua – liiketoimintamme on valmis tähän. ”

Joonas Kekäle, toimitusjohtaja

Tutustu

Kulttuurin käsikirja. Kekäleen olennaisuusanalyysissä korostui henkilöstö ja heidän hyvinvointinsa. Kekäle on perheyritys ja työntekijät ovat onnistumisen keskipisteessä: ”haluamme, että työntekijämme kasvavat, loistavat ja kokevat työnsä merkitykselliseksi.” 

Yrityskulttuurin johtamisen ja työnantajamielikuvan kehittämisen näkökulmasta koostettiin julkinen kulttuurin käsikirja, jossa hyödynnettiin myös uutta konseptia. Käsikirjaa varten toteutettiin työntekijäkokemuskyselyt, sisällön teemoittelu ja taittaminen. Kulttuurinkäsikirjaa tullaan jatkuvasti kehittämään eteenpäin. Tutustu tarkemmin >

B Corp -sertifikaatti. Vastuullisuusstrategiaa tehdessä Kekäle päätti hakea kansainvälistä B Corporation -sertifikaattia. Kyseessä on arvostettu ja kovaa työtä vaativa tunnustus, jonka saamisessa olennaisinta on toiminnan kokonaisvaltainen vastuullisuus ja todennettavissa oleva positiivinen vaikutus. Sertifikaatti on tavoitteena saada vuoden 2023 loppuun mennessä, ja sen kautta Kekäle paitsi läpivalaisee vastuullisuutensa, mutta saa myös toiminnalleen kansainväliset uskottavat standardit. Autoimme sertifioinnin kysymyksiin vastaamisessa , dokumenttien muotoilussa ja keräämisessä sekä hakemuksen merkityksen kirkastamisessa.

”Vuoden päästä julkaistavassa raportissa pystymme kertomaan jo paljon enemmän työstämme. Toivomme myös, että pystymme kannustamaan työllämme muitakin yrityksiä tarttumaan vastuullisuusteemaan.”

Tulokset

Toimenpiteiden kautta Kekäle on ottanut rohkeat askeleet kohti liiketoimintaa, jossa se edustaa näkyvää muutosta kohti kestävämpää kulutusta ja jossa kekäleen rooli yksittäisten myyntikohtaamisten tarjoajasta muuttuu luotettavaksi pukeutumisen kanssakulkijaksi ja suunnannäyttäjäksi. Samalla Kekäleen brändi on lähtenyt kasvamaan suuntaan, jota kuluttajat ja sidosryhmät odottavat tulevaisuuden menestyjiltä.

Kiinnostaako tuoda vastuullisuus uskottavaksi osaksi yrityksesi toimintaa? 


Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö tai ota suoraan yhteyttä!


Jonna Ekroos

Viestintästrategi, B Leader*, Osakas


Katso lisää työnäytteitämme