Bränditarina / Järjestöviestintä / Vaikuttavuus

Terra Firma
Rainwater Collective


Lähtökohta

Terra Firma Rainwater Collective ratkaisee haasteita urbanisoituvissa kaupungeissa, joissa monsuuni-ilmaston rankat sateet aiheuttavat vakavia tulvia. Terra Firma on voittoa tavoittelematon, amerikkalainen järjestö.

Haasteena on ollut kertoa Terra Firman työstä ja vaikutuksesta selkeästi, sillä vaikutukset jakaantuvat laajalle ja ratkaisulla on lukuisia positiivisia kerrannaisvaikutuksia.

Terra Firman ainutlaatuisuus on fiksussa keksinnössä: ripustuskoukussa, joka mahdollistaa rännien asentamisen suoraan aaltoilevaan peltikattoon. Kommunikaatiossa oli aikaisemmin keskitytty insinöörimäisesti teknisesti nerokkaan ratkaisun esittelyyn. Nyt viestillä haluttiin koskettaa laajempaa yleisöä. Tarve oli kertoa tarinaa innostavasti ja ammattimaisesti potentiaalisille lahjoittajille: perheyhtiöille, säätiöille ja yksityislahjoittajille niin, että he kokevat pääsevänsä osaksi ongelman ratkaisua. 

Ratkaisut

Terra Firmalle vesi on sekä ongelma että ratkaisu. Kommunikaatio kietoutui ongelman juurisyyn, eli katkenneen veden kierron ympärille. Kohdemaissa luonnollinen veden kiertokulku katkeaa, kun suuri pinta-ala vettä imevää maaperää katetaan rakennuksilla. Terra Firmalla on ratkaisu, joka mahdollistaa uudenlaisen ja elämän edellytyksiä tukevan veden kierron urbaanisoituvaan ympäristöön.

Ratkaisussamme Terra Firman visuaalinen identiteetti ja esitysmateriaalit uudistettiin järjestön toimintaa ja osaamista tukevalle tasolle. Visuaalisen identiteetin terävöittäminen, esitysmateriaalit ja animoitu video kertovat tarinan tiiviisti.

Tarina kietoutuu vaikuttavuuden ympärille. Materiaalit kertovat paitsi ongelmasta ja ratkaisusta, myös siitä laajalle levittäytyvästä positiivisten vaikutusten ketjusta, jonka ymmärtäminen tuo Terra Firman työn tukemiselle uuden merkityksen ja herättää lahjoittajissa halun olla osa ratkaisua.


Tarina kiteytettiin myös Terra Firman brändi-ilmeeseen

Yrityksen pitkä nimi rivitettiin logossa kolmelle riville, jolloin jokainen yrityksen työtä kuvaava sana korostuu merkityksellisesti. Logo sai seurakseen merkin, joka on yhtä aikaa iskevän symbolinen ja konkreettinen. Vesipisaraa ympäröivä kehys kuvaa vesitankkia, johon vesi kerääntyy katolta. Merkin yläosa on aaltomainen viiva, joka kuvaa sekä veden pintaa että metallikaton profiilia. Kaiken keskiössä on vesi, joka kiertää uudenlaisessa kierrossa, josta ihmiset, kodit ja urbaani ympäristö hyötyvät.

Visuaalisia tarinankerronnan tarpeita ratkaistiin yhdistelemällä vaikuttaviin autenttisiin valokuviin yksinkertaista, teknisempää kuvitustyyliä. Aidot kohteet ja ihmisten läsnäolo valokuvissa tuovat lämpöä ja vaikuttavuutta. Valittu informatiivinen kuvitustyyli tuo selkeyttä teknisten ratkaisujen ja kerrannaisvaikutusten kerrontaan.

Emme voi kontrolloida sadetta, mutta voimme kanavoida sen hyödyttämään ihmisiä ja sitä paikkaa, jota he kutsuvat kodikseen.

”Not being familiar with the world of marketing, we did not know what to expect, but we were very excited to learn and watch the process reveal itself into a logo, a video, and clear/concise language. Fabrik’s responsiveness, attention to detail, and collaborative process was very appreciated. Thank you! ”

Mark Weinhold, President , Terra Firma Water Collective

Terra Firma Rainwater Collective valikoitui Fabrikin Pro Bono -kumppaniksi syksyn 2023 haussa. 
B Corp sertifioituna -yrityksenä ohjaamme vuosittain 3 % liikevaihdostamme työhön, jossa ammattitaitoamme lahjoittamalla luomme positiivista ja mitattavaa vaikuttavuutta. Lue lisää täältä.

Kiinnostaako tuoda vastuullisuus uskottavaksi osaksi yrityksesi toimintaa? 


Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö tai ota suoraan yhteyttä!


Jonna Ekroos

Viestintästrategi, B Leader*, Osakas


Katso lisää työnäytteitämme