VR Groupin ja Fabrikin yhteistyössä kehitetty brändi- ja vastuullisuusstrategia on vahvistanut aseman roolia osana kaupunkilaisten arkea. Kehityshankkeen tavoitteena on ollut uuden kaupallisen konseptin toteuttaminen, jonka avulla mm. parannetaan palveluita, toteutetaan kiinteistön vaatimat korjaustarpeet. Hankkeen avulla luodaan päärautatieasemalle entistä avoimempi, turvallisempi ja vastuullisempi perusta, joka palvelee käyttäjiä ja vuokralaisia nykypäivän odotusten mukaisesti.

Strategiatyön myötä Helsingin päärautatieasema on onnistunut uudistumaan tavalla, joka huomioi sekä kulttuurihistoriallisen arvon että nykyaikaiset kiinteistömarkkinan vaatimukset. Tutkimusten mukaan (Milton 2019 ja 2022) asiakkaiden arvostus aseman arkkitehtuuria, palveluja ja turvallisuutta kohtaan on kasvanut merkittävästi kehityshankkeen aikana. Samalla aseman vuokralaiskanta on uudistunut, mikä on tukenut kiinteistön vuokratuottojen ja arvon kasvua.

Lisäksi aseman uudistukset ja uudet palvelut ovat saaneet laajaa positiivista huomiota niin suuren yleisön, median kuin eri sidosryhmien taholta. Tämä osoittaa, että asema on onnistunut säilyttämään kulttuurihistoriallisen merkityksensä samalla, kun se on kehittynyt moderniksi kaupunkilaisten kohtaamispaikaksi.