Oman yrityksen vastuullisuustyön aloittaminen voi tuntua ylivoimaiselta tehtävältä – mistä aloittaa, mihin panostaa?
Tässä sinulle hyviä uutisia: vastuullisuus ei vaadi suuria alkuinvestointeja tai muutoksia heti alkuun. Mutta kyseessä on työ, joka on syytä aloittaa, jos haluat minimoida tulevaisuuden riskit.
1. Ymmärrä yrityksesi vaikuttavuus
Monet yritykset mittaavat jo esimerkillisesti ympäristövastuun osalta hiilijalanjälkeään, mutta vastuullisuus on tässä ajassa paljon muutakin. ESG-lyhenne tulee sanoista Environmental, Social ja Governance. Yritysten vastuullisuus ymmärretään yhä kokonaisvaltaisemmin ja omaa vaikuttavuutta pitää pystyä avaamaan monelta eri kantilta.
Yrityksemme käyttää tähän työhön kansainvälistä vaikuttavuuden arviointi-, kehitys- ja johtamistyökalua, jolla läpivalaistaan koko liiketoiminta: hallinto, työntekijät, yhteisö, ympäristö ja asiakkaat. Samaa maksutonta B Corp -työkalua käyttää muuten yli 150 000 kaikenkokoista yritystä ympäri maailmaa, tunnetuimpina Ben & Jerry’s, Patagonia ja Rituals.
Läpivalaisun ja noin 200 kysymyksen jälkeen ymmärrät, mitä kaikkea vastuullisuus tarkoittaa oman bisneksesi osalta ja mikä tilanteeseesi on tällä hetkellä.
2. Panosta olennaisimpaan ja suorituskykyyn
Kartoituksen jälkeen nähdään, mikä on olennaisinta bisneksesi menestyksen näkökulmasta. Myös tässä hyödynnämme B Corpin työkalua. On arvioitu, sen hyödyntäminen tuo yrityksille 5–10 vuoden etumatkan kilpailijoihin, sillä omaa liiketoimintaa kehitetään suuntaan, johon lainsäädäntö tulevaisuudessa ohjaa.
Prosessin läpikäyminen auttaa sinua tunnistamaan kilpailutekijät mutta myös heikot kohdat. Kyse ei ole pelkästään virheiden osoittamisesta, vaan suorituskyvyn mittaamisesta. Suurten vastuullisuuslupausten sijaan kannattaa keskittyä aidosti aikaansaatuihin vaikutuksiin ja uskottavan pohjan rakentamiseen.
3. Käännä vihreä siirtymä yrityksesi kasvuksi
Uusien markkinoiden avautuminen tuo tullessaan ison mahdollisuuden kaikenkokoisille yrityksille. Kun olet sitoutunut vastuulliseen liiketoimintaan, voit erottua kilpailijoista sekä houkutella sijoittajia, kumppaneita ja osaavia työntekijöitä.
Kasvuvaiheessa hyödynnetään markkinointia ja viestintää, mutta usein myös vastuullisuusraportointia, 3. osapuolen todentamaa sertifikaattia, työnantajamielikuvan kehittämistä, jne. Tärkeintä on innostaa teoillasi ja puheillasi henkilöstösi, asiakkaasi sekä kumppanisi mukaan.
Tutkimusten mukaan B Corp -sertifioituneet yritykset kasvavat paljon nopeammin kuin ne, jotka eivät ole. Esimerkiksi B Lab UK:n tekemien tutkimusten mukaan sertifioidut B Corp -yritykset kasvavat 28 kertaa nopeammin kuin verrokkiyritykset kansallisen BKT-kasvuvauhdin mukaan.
Siispä – onnittelut, kun olet osoittanut kiinnostusta vastuullisuutta kohtaan. Maailma tarvitsee lisää yrityksiä, jotka haluavat vaikuttaa positiivisesti yhteiskuntaan ja ympäristöön.
B Corpin läpivalaisu on monille yrityksille niin vaikuttava kokemus, että ne päättävät hakea myös B Corp -sertifikaattia. Lähemmäs 8000 yritystä on tähän mennessä sen saavuttanut, ja määrät kasvavat huimaa vauhtia erityisesti Keski-Euroopassa ja pian myös Pohjoismaissa.
Tutustu lisää aiheeseen
Artikkeli: Vuosituhannen tilaisuus on juuri nyt
Tuotteemme: Yritysvastuu
Refecase: Kekäle – pitämisen puolesta
Asiakkaamme: Kolme yritystä, kaikilla sama plan b
Jos tarvitset apua, niin olethan yhteydessä!
Terveisin,
Jonna Ekroos
VIESTINTÄSTRATEGI, B LEADER