Teimme vuoden 2022 lopulla yrityksille vastuullisuuskyselyn. Sen tavoitteena oli saada mahdollisimman hyvä käsitys yritysten nykytilanteesta esimerkiksi seuraavissa asioissa:
- Mitä vastuullisuuteen liittyviä asioita organisaatioiden työlistalla on juuri nyt?
- Mitä apua tai tietoa kaivataan päätöksentekoon 2023 vuoden aikana?
- Mistä vastuullisuuteen liittyvä tietoa hankitaan, kuinka saatavilla oleva tieto koetaan sekä mistä kaivataan erityisesti lisätietoa?
Taustatietoja
Lähetimme kyselyn yhteensä 50:lle yrityksen edustajalle. Kyselyyn vastasivat seuraavat alat:
- Asiantuntija- ja konsultointiala
- Kaupan ala
- Teollisuusala
- Kiertotalousala
- Kulttuuri- ja taideala
Jaoimme kyselyssä vastuullisuuden neljään osa-alueeseen – henkilöstöön, ympäristöön, yhteiskuntaan ja asiakkaaseen. Tämä on tuttu jaottelumalli B Corp -sertifikaatista, jota Fabrik ja lukuisat muut yritykset kansainvälisesti hyödyntävät vastuullisuusprojekteissa. Lue lisää B Corpista ja vastuullisuussertifioinnista sivuiltamme.
Yritysten painopisteet vastuullisuusaiheissa
Oli ilo huomata, kuinka monessa organisaatiossa vastuullisuustyö on jo aloitettu. Jopa 83 % vastaajista kertoi, että vastuullisuus on heidän liiketoimintansa ytimessä.
Muutamia painotuseroja vastauksista löytyi aiheiden osalta. Yrityksistä 91 % vastasi ympäristöön liittyvien aiheiden olevan työn alla, samaan lukemaan ylti myös henkilöstöön liittyvät vastuullisuusaiheet. Toisaalta yhteiskunnallisiin aiheisiin panostus on vähäisempää, noin 75 %.
Kysyimme myös mitä asioita työlistalla on erityisesti tällä hetkellä eri osa-alueiden kohdalla. Alla nostoja vastauksista:
Mihin tietoa tarvitaan ja mistä sitä haetaan?
Kun kysyimme, mikä on vastuullisuustiedon tarve vuonna 2023, vastauksissa nousi eniten esille vastuullisuusraportointi sekä CSRD (Social Resbonsibilty Directive: Direktiivi vastuullisuuden edistämisestä johtamisjärjestelmissä ja sen raportointi). Myös ESG-tiedon tarve nousi esiin vastauksissa.
Erityisen kiinnostavana koimme kysyä myös sen, mistä vastuullisuuteen liittyvää tietoa tällä hetkellä haetaan. Tiedonhaun top 10 olivat:
- Webinaarit 83 %
- Tapahtumat ja seminaarit 83 %
- Blogiartikkelit 67 %
- Uutissivustot 67 %
- Koulutukset/workshopit 67 %
- LinkedIn 50 %
- Kirjallisuus 50 %
- Uutiskirjeet 33 %
- Podcastit 25 %
- Verkkosivustot 17 %
Kyselystä kävi selkeästi esille myös, että tieto osataan jo etsiä lähtökohtaisesti uskottavilta tahoilta; 100 % vastaajista piti saatavilla olevaa tietoa luotettavana. Tiedon selkeydessä on sen sijaan vielä kehittämisen varaa, sillä vain 73 % vastaajista koki saatavilla olevan tiedon selkeäksi.
Kyselyn take-awayt
- Yritysvastuu nähdään kokonaisvaltaisesti – kannattaa pohtia, miten tämä toteutuu omassa organisaatiossasi tällä hetkellä. Lue lisää yritysvastuutuotteistamme.
- Vastuullisuusraportointi kiinnostaa ymmärrettävästi kovasti. EU-lainsäädännön kautta suurempien yritysten sääntely lisääntyy lähivuosina, mutta kuluttajien ja sidosryhmien vaatimus kokonaisvaltaisesta vastuullisuudesta ja läpinäkyvyydesta on teema, johon pk-yritysten ja organisaatioiden kannattaa jo vastata. Tutustu vastuullisuusraportointiin.
- Pyri omassa vastuullisuusviestinnässäsi selkeyteen – siitä hyötyvät kaikki aina kuluttajista työntekijöihin saakka.
Kiitos mielenkiinnostasi! Jos olet kiinnostunut kuulemaan aiheesta lisää tulevaisuudessa, liitythän meidän uutiskirjelistallemme. Tiedotamme siellä myös tulevista vastuullisuuteen liittyvistä tapahtumista, kuten webinaareistamme.
Kirjoittaja: Hanna Leppänen, datasuunnittelija