Read this article in English
Hyvä yritysjohtaja,
toivotan sinulle rentouttavaa mutta myös energisoivaa kesälomaa. Olet sen varmasti ansainnut. Haluan tarjota mukaasi innostavan ajatuksen, johon toivon sinun palaavan jossain vaiheessa lomaasi – sillä myös sinun käsissäsi on juuri nyt vuosituhannen tilaisuus.
Arvaatkin varmaan, että tämä liittyy vastuullisuuteen ja mielesi tekee ohittaa koko artikkeli. Mutta mieti nyt: 12 biljoonaa dollaria. Tuon summan World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) arvioi kestävän kehityksen tavoitteisiin liittyvien markkinoiden kooksi.
Uusien markkinoiden avautuminen tuo tullessaan ison mahdollisuuden kaikenkokoisille yrityksille. Kysymys kuuluu: aikooko yrityksesi hyödyntää tämän tilaisuuden? Tässä muutama innostava ajatus siivittämään hetkiäsi laiturinnokassa:
1. Yrityksesi on jo todennäköisesti etumatkalla
Mitä suomalaisten yrityspäättäjien pitäisi tästä tilanteesta miettiä? Sitä, että markkinat ovat isommat kuin koskaan ja että lähtötilanteemme ei ole koskaan ollut niin hyvä kuin nyt – olemme ottaneet varaslähdön muihin verrattuna.
• Suomi on ykkössijalla kestävän kehityksen tavoitteiden mittaavassa SGD-indeksissä (YK:n kestävän kehityksen 17 tavoitetta)
• Corporate Knightsin maailman maailman 100 vastuullisimman yrityksen listalla on joka vuosi suomalaisia organisaatioita (Kone, Neste, Kesko, Nordea…)
• Pohjoismaista hyvinvointimallia käytetään monessa asiassa esimerkkinä maailmalla
• Suomalaiset ovat tunnettuja suoraselkäisyydestään ja lainkuuliaisuudestaan – monet siis arastelevat turhaan vastuullisuustyön edessä
2. Pk-yritykset ovat ketterimpiä haasteisiin vastaajia
Jos olet pk-sektorin edustaja ja huolehdit, millä ihmeen resursseilla lähdet vastamaan mahdollisuuteen – voin kertoa, että juuri sinulla on paras tilanne avautuvien markkinoiden edessä. Mitä pienempi organisaatiosi on, sitä nopeammin pääsette todennäköisesti kiinni bisnesmahdollisuuksiin:
• Teillä on kyky nopeaan päätöksentekoon
• Viette uudistukset läpi isoa organisaatiota sujuvammin
• Koko henkilöstö on helpommin sitoutettavissa muutokseen
• Teillä on läheinen suhde asiakkaisiin yhdessä kehittämisen ja kokeilun näkökulmista
3. Liiketoimintamallisi pitää olla tulevaisuuskestävä
On selvää, että liiketoimintamalleja päivitetään parhaillaan kovaa vauhtia tulevaisuuskestäväksi. Liiketoimintamme tulee kohtaamaan lähivuosina vastuullisuusvaatimuksia ja säädöksiä EU:n, rahoittajien ja asiakkaiden tasolta. Juuri nyt on viisautta lähteä pohtimaan omaa bisnestä etunojalla.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että yritykseni osalta tämä muutostyö on ollut tarpeellinen ja merkityksellinen. Muutaman vuoden aikana olemme käyneet läpi laajan muutosprosessin, jossa perinteisestä markkinointitoimistosta on tullut yritysten vauhdittaja vastuullisuustyössä. Siksi kärkituotteinamme on nykyään yritysvastuun, työnantajamielikuvan ja vastuullisen viestinnän ja markkinoinnin palvelut.
Einstein sen sanoi: nykyinen maailma on luotu ajattelullemme – jos haluat muuttaa maailmaa, muuta ajatteluasi. Todennäköisesti tätä tekstiä lukeekin joku etumatkalla oleva – joten hyvää kesää sinulle, otetaanhan hetki iisisti ja lomien jälkeen tartutaan tähän tilaisuuteen rinta rottingilla.
Rakkaudella,
Perttu Kouvalainen
Fabrikin toimitusjohtaja & Liiketoiminnan strategi