Pohjois-Karjalan Osuuskauppa
Heittäytyjille

Fabrik kehitti Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle rekrytointikonseptin, joka korostaa työntekijöiden intohimoa ja sitoutumista. Uudistettu työnantajamielikuva vahvistaa osuuskaupan vetovoimaa houkuttelevana työnantajana sekä tukee koko maakunnan elinvoimaisuutta.

Lähtökohta

Pohjois-Karjalan osuuskauppa on yli 100 000 jäsenen omistama osuuskunta, joka on valinnut strategiassaan keskeiseksi tehtäväkseen maakunnan elinvoimaisuuden lisäämisen ja jäsentarpeiden täyttämisen.

Osuuskaupan toiminta on laaja-alaista. Matkailu- ja ravitsemiskauppa muodostaa oman kokonaisuutensa ravintoloista yökerhoihin ja kokouspalveluista lomakohteisiin saakka. ”MaRa” työllistää lähes 500 henkilöä Pohjois-Karjalassa, jotka tarjoavat elämyksiä lähes 10 000 asiakkaalle päivittäin.

Matkailu- ja ravitsemisalalla on ollut kuitenkin jo pitkään työvoimapula, jota koronapandemia merkittävästi pahensi. Se näkyi myös PKO:n matkailu- ja ravitsemiskaupan vapaaehtoisessa lähtövaihtuvuusprosentissa, joka nousi yli 45 prosenttiin.

Perinteiset S-ryhmän rekrytointitoimet eivät olleet riittäviä, erityisesti kun valitun strategian mukaisesti henkilökunnan määrän tarve kasvaa lähivuosien yli 60 miljoonan investointien myötä.

Maralaisten kulttuurin käsikirja tehtiin verkkoon kaikkien saataville.

Ratkaisu

Tilanteessa päätettiin panostaa työnantajamielikuvan kehittämiseen – sekä pitovoiman parantamiseen ja sisäisiin kehitystoimiin että uuden vetovoiman kasvattamiseen rekrytointi -ja osaajatarpeen näkökulmasta. Keväällä 2022 työ käynnistettiin työntekijäymmärryksen kasvattamisella: kyselyillä, työpajoilla ja haastatteluilla.

Keskeisenä kysymyksenä oli työn merkityksellisyyden kokeminen, todellisten kilpailuetujen löytäminen, työnantajalupauksen kiteyttäminen sekä aito ymmärrys siitä, missä asioissa kehittämistoimenpiteillä on mahdollista saada aikaan suurin positiivinen vaikutus. Keskiössä oli laajasti, aktiivisesti ja eri vaiheissa koko työyhteisön osallistaminen ja ajatusten testaaminen.

Työn ytimessä nähtiin olevan ”heittäytyminen”, jotka kuvataan esimerkiksi seuraavalla tavalla:

”Sulje silmäsi ja mieti, milloin viimeksi olet heittäytynyt työtehtävissäsi. Kyselymme mukaan työntekijöistämme yli puolet tekee niin päivittäin. Olemme alalla, jossa heittäytymiskyky on mieleenpainuvan palvelukokemuksen avain. Yhteisömme ytimen muodostavat intohimoiset, erilaiset ja haavoittuvaisuutensa hyväksyvät ihmiset, joiden panosta ei tulevaisuudessakaan robotit korvaa. Arvostuksen ja avoimen keskustelun kautta luomme turvallisen ympäristön, jossa on mukava tarttua työn haasteisiin. Maailman muuttuessa uskomme, että ihminen tarvitsee entistä enemmän ihmistä. Meitä siis tarvitaan nyt ja jatkossa.”

Antti Varis, Matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja  

Maralle luotiin rekrykonsepti, jonka avulla luodaan yhtenäistä brändiä.

Tulokset

Oman toimintakulttuurin johtamisessa ja rekrytointien tukemisessa hyödynnettävä kaikille julkinen kulttuurin käsikirja, jota täydennetään ja kehitetään jatkuvasti

Työnantajalupaus, joka pohjaa liiketoimintastrategian tavoitteisiin ja työnantajuuden todellisiin kilpailuetuihin

Maralaisten oma rekrykonsepti, jota päästiin testaamaan loppuvuodesta 2022 – jo nyt enemmän ja laadukkaampia työhakemuksia avoinna oleviin paikkoihin

Kolin rekryjen onnistuminen – yli 50 uutta työntekijää rekrytointiin nopeassa ajassa kesällä 2023 avautuvaan hoteliin

Sisäinen valmennusohjelma, joka paneutuu havaittuihin kehityskohteisiin syksyllä 2023, ensimmäiset mitatut tulokset saadaan noin vuoden päästä

Haluatko kehittää yrityksesi työnantajamielikuvaa ja houkutella parhaita osaajia? 


Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö tai ota suoraan yhteyttä!


Jonna Ekroos

Viestintästrategi, B Leader*, Osakas


Mediateko
Better Friday

Fabrik toteutti Mediateolle ”Better Friday” -kampanjan, joka haastoi perinteisen Black Fridayn kulutushysterian. Kampanjan tuloksena myynti yli kaksinkertaistui edellisvuoteen nähden, ja vastuulliset toimijat saivat huomattavaa medianäkyvyyttä.

Lähtökohta


Mainonta on valtava yhteiskunnallisen muutoksen moottori maailmassa. Se vaikuttaa jokaiseen meihin päivittäin kaikissa mahdollisissa kanavissa ja näyttelee näin ratkaisevaa roolia siinä, onnistummeko isossa kuvassa siirtymään kohti kestävämpää elämäntapaa ja kulutuskulttuuria. Tämän totuuden äärellä seisoimme myös analysoidessamme Mediateon vaikutuksia sekä suurimpia vaikuttamisen mahdollisuuksia. Mediatekolaisille valinta oli selvä, vaikka se nostikin ilmaan enemmän kysymyksiä kuin vastauksia: vaikutusvaltaa tahdotaan käyttää hyvän vahvistamiseen ja siitä huolehtimiseen, etteivät paremmat valinnat jää kestämättömien houkutusten varjoon.

Ensimmäinen koetinkivi tuli vastaan nopeasti. Vuosi vuodelta kasvava Black Friday -ilmiö on myynnillisesti merkittävä kampanja myös Mediateon kalenterissa mainostajien etsiessä keinoja houkutella kansaa omien alelaariensa äärelle. Kestävyyskriisin keskellä hulvaton ostohysteria tuntuu kuitenkin nimensä mukaisesti synkältä. Mediateko oma polku on aina ollut valmiiksi tallattua kiinnostavampi. Hiertävälle kivelle kengässä tahdottiin tehdä jotain sen sijaan, että epäkohta olisi yritetty unohtaa.

Konseptin monikanavainen jalkauttaminen takasi markkinoinnin onnistumisen

Ratkaisu


Digiscreenien pimentämisen sijaan Black Fridayn omia vahvuuksia päätettiin käyttää kulutusjuhlaa parempaan tarkoitukseen. Ja kun kerran huojutetaan rakenteita, niin ravistellaan sitten kunnolla. Yltiöräikeä tarjousilme ja huomiotaherättävät alennusräimäleet saivat kruunukseen sädekehän ja valmiiksi otsikkoon sanoitetun epäilyksen koko homman tekopyhyydestä.

Better Friday -konseptissa jokainen myyty kampanja toi kaupan päälle 10 % lisänäkyvyyttä hyviksille. Joko mainostajalle itselleen – jos hyviksen määritelmä täyttyi – tai jollekin valituista paremman tulevaisuuden puolesta taistelevista toimijoista: POW, Hope, SEY. Uuttaa luovaa ideaa ei tahdottu jättää hetkelliseksi tempaukseksi, vaan hyviksiä tukeva toimintamalli päätettiin betonoida pysyväksi osaksi Mediateon liiketoimintaa.

Mediateon oma valtakunnallinen verkosto oli tärkeässä roolissa kampanjassa

Tulokset


Uuden aikakauden lähtölaukaus ja asiakkaiden kanssa yhdessä hyvän puolelle asettuminen osoittautuivat menestykseksi myös numeroiden valossa. Myynti yli kaksinkertaistui edellisvuoden ennätyskampanjaan verrattuna, ja hyvikset saivat reilun medianäkyvyyden! 

Hyvällä vauhdilla alkanut matka kohti kestävämpää tulevaisuutta jatkuu nyt kokonaisvaltaisena kehitystyönä. Uudet projektit liittyvät muun muassa vastuullisuutta tukeviin liiketoimintamalleihin, henkilöstön hyvinvointiin ja työtyytyväisyyteen sekä koko ulkomainosalan toimintatapojen uudistamiseen. Seuraavana kunnianhimoisena tavoitteena matkalla kohti jatkuvaa parantamista on B Corp -sertifikaatin saavuttaminen.


Myynnin kasvu
edellisvuodesta
+57%

Viikkomyynnin
kasvu
+350%

Hyviksille tienattu
mainosnäkyvyyden arvo yli
50 000 €

”Fabrik haastoi meitä ja synnytimme valtavirrasta poikkeavan konseptin. Se kuuluisa pankki räjähti. Ennätysmyynnin rinnalla asiakkaat kokivat kampanjan sisällön merkitykselliseksi, asiakasvastaavillamme oli enemmän kerrottavaa ja loimme asiakkaidemme kanssa yhdessä mitattavan positiivisen vaikutuksen.

Jukka Pelkonen, Kaupallinen johtaja, Mediateko

Haluatko muuttaa perinteiset kampanjat vastuullisiksi menestystarinoiksi?


Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö tai ota suoraan yhteyttä!


Ville Timonen

Luova johtaja, Osakas


Power Finland RePOWER

Suunnittelimme Power Finlandin RePOWER-kiertotalouspalvelulle markkinointiviestinnän konseptin, joka kannustaa kuluttajia kierrättämään vanhentunutta elektroniikkaa ja saamaan siitä rahallisen hyvityksen. E-Waste Day -kampanjan aikana lähes 4000 laitetta päätyi kiertoon, ja palvelun käyttöaste kasvoi yli kymmenkertaiseksi normaaliin verrattuna. ​

Lähtökohta

Tilastokeskuksen mukaan yli 4,5 miljoonaa suomalaista säilyttää käytettyä elektroniikkaa kotonaan. Käytöstä poistunut elektroniikka nähdään jätteenä, vaikka se sisältää arvokkaita luonnonvaroja. Power Finlandin kiertotalouden palvelu RePOWER lanseerattiin vuonna 2021. Nyt palvelu haluttiin nostaa entistä voimakkaammin esille ja samalla kannustaa kuluttajia paitsi kierrättämään vanhentunutta elektroniikkaansa sekä saamaan saamaan kierrätyksestä rahallisen hyvityksen.

Ratkaisu

Osana jatkuvaa yhteistyötä RePOWER-palvelulle luotiin markkinointiviestinnän konsepti ja vuosisuunnitelma, joka tähtää elektroniikkajätteen arvostuksen nostamiseen. Elektroniikan arvoa korostaakseen RePOWER-palvelun pääviestiksi muotoiltiin: Älä säilö vanhoja laitteitasi. Jos se on elektroniikkaa, maksamme siitä. 

Yksi vuoden 2023 teoista oli elektroniikkajätteen käsitteen haastava E-Waste Day -tapahtuma 14.–15.10.2023.

Tulokset


Elektroniikkalaitteita päätyi kiertoon 2 päivän aikana
4 000 kpl

Palvelun käyttöaste normaaliin verrattuna yli
X 10

Tapahtumasivulla kävijöiden määrä 2 päivän aikana
10 000

Suurin hyvitys, jonka yksittäinen asiakas sai
712 €

E-Waste Day -kampanja

Kampanja lisäsi tietoisuutta ja aktivoi kuluttajia monikanavaisesti Helsingin Sanomien etusivulla, sosiaalisen median kanavissa, myymälöissä sekä ansaitussa mediassa. E-Waste Day -viikonlopun aikana lähes 4000 elektroniikkalaitetta päätyi kierrätykseen. Asiakkaille maksettiin kierrätetystä elektroniikasta yli kymmenkertaisesti hyvityksiä normaaliin viikonloppuun verrattuna. Suurimmissa myymälöissä kierrätyspalvelua käytettiin satoja kertoja päivässä.

Yksi onnekas kuluttaja muutti elektroniikkajätteensä konkreettisesti kullaksi voittamalla aidon, elektroniikkajätteestä valmistetun kultaharkon, jonka arvo oli 600 €. Kampanja sai näkyvyyttä kolmessa ansaitun median julkaisussa.

Jatkuva kumppanuus

Kumppanuuden kivijalkana toimii Fabrikin luoma viestintästrategia, jonka myötä viestintä on tavoitteellista ja mitattavaa. RePOWER-palvelun kehityskohdat on kartoitettu palvelumuotoilun menetelmin. Yhteistyö laajenee seuraavaksi työnantajamielikuva-projektiin, jotta yrityskulttuuria, työntekijäkokemusta ja työnantajamielikuvaa voidaan kehittää ja johtaa.

Kiinnostaako tuoda vastuullisuus uskottavaksi osaksi yrityksesi toimintaa? 


Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö tai ota suoraan yhteyttä!


Jonna Ekroos

Viestintästrategi, B Leader*, Osakas