Vuoden Huiput 2023

Lähtökohta

Vuoden Huiput on kiistatta Suomen merkittävin luovan suunnittelun kilpailu. Siksi olimmekin Fabrikilla kovin otettuja, kun meitä pyydettiin suunnittelemaan vuoden 2023 Huippujen visuaalinen identiteetti. Harvat saavat moista kunniaa uransa aikana.

Ratkaisu

Alusta asti meille oli selvää, että tulevan identiteetin tulee ottaa kantaa ja luoda vaikuttavuutta, jotta edistämme myönteistä kehitystä maailmassa. Monimuotoisuus on maailmaamme eteenpäin vievä voima. Kuplautumisen ja poteroista huutelun sijaan halusimmekin luoda identiteetin, joka yhdistää keskenään erilaisia maailmoja. Identiteetin, joka manifestoi monimuotoisuutta ehtymättömänä luovuuden lähteenä. Saimme idean monenlaisista käsistä, jotka kohdatessaan muodostavat Vuoden Huippujen ikonisen pyramidin ja samalla kuvastavat inklusiivisuutta js tasa-arvoa. Syntynyt identiteetti on sekä tunnistettava, että varioitavissa aina uudelleen kymmenillä erilaisilla yhdistelmillä.

”Pidimme heti Fabrikin ajatuksesta ottaa monimuotoisuus identiteetin suunnittelun lähtökohdaksi. Erilaisten maailmojen yhdistäminen oli oivaltava tapa käsitellä aihetta tuoreesti, uudenlaisen kuvaston kautta. ”

Katri Soramäki, Executive Director, Grafia

”Vastuullisuus on Fabrikin toiminnan lähtökohta, ja myös siksi se oli luonteva kumppani Grafialle. ”

Katri Soramäki, Executive Director, Grafia

Tulokset

Vuoden Huippujen diversiteetin puolesta liputtava ilme on jo kerännyt kehuja. Yhteistyömme projektissa Grafian kanssa jatkuu ja vuoden 2024 ensimmäisien kuukausien aikana ilme jalkautetaan kymmeniin eri formaatteihin, mm. ennakkomarkkinointiin, vuosikirjaan, juhlagaalaan ja näyttelyihin.


Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö tai ota suoraan yhteyttä!


Ville Timonen

Luova johtaja, Osakas


Kiinnostaako tuoda vastuullisuus uskottavaksi osaksi yrityksesi toimintaa? 

Terra Firma
Rainwater Collective

Lähtökohta

Terra Firma Rainwater Collective ratkaisee haasteita urbanisoituvissa kaupungeissa, joissa monsuuni-ilmaston rankat sateet aiheuttavat vakavia tulvia. Terra Firma on voittoa tavoittelematon, amerikkalainen järjestö.

Haasteena on ollut kertoa Terra Firman työstä ja vaikutuksesta selkeästi, sillä vaikutukset jakaantuvat laajalle ja ratkaisulla on lukuisia positiivisia kerrannaisvaikutuksia.

Terra Firman ainutlaatuisuus on fiksussa keksinnössä: ripustuskoukussa, joka mahdollistaa rännien asentamisen suoraan aaltoilevaan peltikattoon. Kommunikaatiossa oli aikaisemmin keskitytty insinöörimäisesti teknisesti nerokkaan ratkaisun esittelyyn. Nyt viestillä haluttiin koskettaa laajempaa yleisöä. Tarve oli kertoa tarinaa innostavasti ja ammattimaisesti potentiaalisille lahjoittajille: perheyhtiöille, säätiöille ja yksityislahjoittajille niin, että he kokevat pääsevänsä osaksi ongelman ratkaisua. 

Ratkaisut

Terra Firmalle vesi on sekä ongelma että ratkaisu. Kommunikaatio kietoutui ongelman juurisyyn, eli katkenneen veden kierron ympärille. Kohdemaissa luonnollinen veden kiertokulku katkeaa, kun suuri pinta-ala vettä imevää maaperää katetaan rakennuksilla. Terra Firmalla on ratkaisu, joka mahdollistaa uudenlaisen ja elämän edellytyksiä tukevan veden kierron urbaanisoituvaan ympäristöön.

Ratkaisussamme Terra Firman visuaalinen identiteetti ja esitysmateriaalit uudistettiin järjestön toimintaa ja osaamista tukevalle tasolle. Visuaalisen identiteetin terävöittäminen, esitysmateriaalit ja animoitu video kertovat tarinan tiiviisti.

Tarina kietoutuu vaikuttavuuden ympärille. Materiaalit kertovat paitsi ongelmasta ja ratkaisusta, myös siitä laajalle levittäytyvästä positiivisten vaikutusten ketjusta, jonka ymmärtäminen tuo Terra Firman työn tukemiselle uuden merkityksen ja herättää lahjoittajissa halun olla osa ratkaisua.


Tarina kiteytettiin myös Terra Firman brändi-ilmeeseen

Yrityksen pitkä nimi rivitettiin logossa kolmelle riville, jolloin jokainen yrityksen työtä kuvaava sana korostuu merkityksellisesti. Logo sai seurakseen merkin, joka on yhtä aikaa iskevän symbolinen ja konkreettinen. Vesipisaraa ympäröivä kehys kuvaa vesitankkia, johon vesi kerääntyy katolta. Merkin yläosa on aaltomainen viiva, joka kuvaa sekä veden pintaa että metallikaton profiilia. Kaiken keskiössä on vesi, joka kiertää uudenlaisessa kierrossa, josta ihmiset, kodit ja urbaani ympäristö hyötyvät.

Visuaalisia tarinankerronnan tarpeita ratkaistiin yhdistelemällä vaikuttaviin autenttisiin valokuviin yksinkertaista, teknisempää kuvitustyyliä. Aidot kohteet ja ihmisten läsnäolo valokuvissa tuovat lämpöä ja vaikuttavuutta. Valittu informatiivinen kuvitustyyli tuo selkeyttä teknisten ratkaisujen ja kerrannaisvaikutusten kerrontaan.

Emme voi kontrolloida sadetta, mutta voimme kanavoida sen hyödyttämään ihmisiä ja sitä paikkaa, jota he kutsuvat kodikseen.

”Not being familiar with the world of marketing, we did not know what to expect, but we were very excited to learn and watch the process reveal itself into a logo, a video, and clear/concise language. Fabrik’s responsiveness, attention to detail, and collaborative process was very appreciated. Thank you! ”

Mark Weinhold, President , Terra Firma Water Collective

Terra Firma Rainwater Collective valikoitui Fabrikin Pro Bono -kumppaniksi syksyn 2023 haussa. 
B Corp sertifioituna -yrityksenä ohjaamme vuosittain 3 % liikevaihdostamme työhön, jossa ammattitaitoamme lahjoittamalla luomme positiivista ja mitattavaa vaikuttavuutta. Lue lisää täältä.

Kiinnostaako tuoda vastuullisuus uskottavaksi osaksi yrityksesi toimintaa? 


Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö tai ota suoraan yhteyttä!


Jonna Ekroos

Viestintästrategi, B Leader*, Osakas


Kekäle
Pitämisen puolesta

Lähtökohta

Kekäle on suomalainen vaatekauppa, jolla on vuosittain yli 2 miljoonaa asiakaskohtaamista noin 200 työntekijän voimin verkkokaupassa ja 13 myymälässä.  

Kekäleen toiminnan ydinajatus on jo vuosien ajan ollut ”pidä enemmän”. Niin itsestäsi kuin vaatteistasi – ja siten myös vaatteitasi. Tavoitteena on, että  ihmiset hankkivat vain lempivaatteita itselleen, jolloin tarve ostaa vähenee.

Vuonna 2022 Kekäle käynnisti päämäärätietoisen vastuullisuustyön. Konsultiksi ja sparraajaksi valittiin Fabrikin strateginen kumppani Rainbow Collection. Kun Kekäleen historian ensimmäinen vastuullisuusstrategia valmistui vuosille 2023-2025 ja he tekivät päätöksen hakea kansainvälistä B Corp -vastuullisuussertifikaattia, oli aika avata Kekäleen vastuullisuusmatka myös viestinnän, raportoinnin ja sitoutumisen näkökulmasta.

Ratkaisut

Vastuullisuusviestinnän konsepti. Työn alkaessa määrittelimme uuden viestinnän tason, sillä aikaisemmat visuaaliset linjaukset ja viestit olivat suunniteltu palvelemaan eri tarkoitusta. Linjasimme yhdessä millaisella äänensävyllä ja kuvastolla Kekäle avaa vastuullisuustyötään kiinnostavasti, läpinäkyvästi ja uskottavasti esimerkiksi vastuullisuusraportissa, myymälöissä ja muissa kanavissaan.

Konsepti ”Pitämisen puolesta” jatkaa ”Osta vähemmän, pidä enemmän” -ajatusta ennen kaikkea yksilöiden itsetunnon boostaamisen näkökulmasta: kekäleläisille vaatteet eivät ole ohivirtaavaa muotihöttöä, vaan olennainen osa sitä, miten hyvältä itsenä oleminen tuntuu. 

Vastuullisuusraportti. Vastuullisuusraportin pohjalla oli Kekäleen juuri koostettu vastuullisuusstrategia. Lähtökohtana oli luonnollisesti standardien mukainen raportti mutta siten, että se on myös innostava, rohkea ja siinä on sydän mukana. Raporttia varten tuotiin strategia konkretiaan mm. henkilöhaastattelujen kautta sekä luotiin uuden konseptin pohjalta selkeyttä infografiikoilla ja valokuvilla. Tutustu tarkemmin >

”Jos alamme haluaa olla vastuullinen, vaatteita on myytävä vähemmän. Kuluttamisen on aika muuttua – liiketoimintamme on valmis tähän. ”

Joonas Kekäle, toimitusjohtaja

Tutustu

Kulttuurin käsikirja. Kekäleen olennaisuusanalyysissä korostui henkilöstö ja heidän hyvinvointinsa. Kekäle on perheyritys ja työntekijät ovat onnistumisen keskipisteessä: ”haluamme, että työntekijämme kasvavat, loistavat ja kokevat työnsä merkitykselliseksi.” 

Yrityskulttuurin johtamisen ja työnantajamielikuvan kehittämisen näkökulmasta koostettiin julkinen kulttuurin käsikirja, jossa hyödynnettiin myös uutta konseptia. Käsikirjaa varten toteutettiin työntekijäkokemuskyselyt, sisällön teemoittelu ja taittaminen. Kulttuurinkäsikirjaa tullaan jatkuvasti kehittämään eteenpäin. Tutustu tarkemmin >

B Corp -sertifikaatti. Vastuullisuusstrategiaa tehdessä Kekäle päätti hakea kansainvälistä B Corporation -sertifikaattia. Kyseessä on arvostettu ja kovaa työtä vaativa tunnustus, jonka saamisessa olennaisinta on toiminnan kokonaisvaltainen vastuullisuus ja todennettavissa oleva positiivinen vaikutus. Sertifikaatti on tavoitteena saada vuoden 2023 loppuun mennessä, ja sen kautta Kekäle paitsi läpivalaisee vastuullisuutensa, mutta saa myös toiminnalleen kansainväliset uskottavat standardit. Autoimme sertifioinnin kysymyksiin vastaamisessa , dokumenttien muotoilussa ja keräämisessä sekä hakemuksen merkityksen kirkastamisessa.

”Vuoden päästä julkaistavassa raportissa pystymme kertomaan jo paljon enemmän työstämme. Toivomme myös, että pystymme kannustamaan työllämme muitakin yrityksiä tarttumaan vastuullisuusteemaan.”

Tulokset

Toimenpiteiden kautta Kekäle on ottanut rohkeat askeleet kohti liiketoimintaa, jossa se edustaa näkyvää muutosta kohti kestävämpää kulutusta ja jossa kekäleen rooli yksittäisten myyntikohtaamisten tarjoajasta muuttuu luotettavaksi pukeutumisen kanssakulkijaksi ja suunnannäyttäjäksi. Samalla Kekäleen brändi on lähtenyt kasvamaan suuntaan, jota kuluttajat ja sidosryhmät odottavat tulevaisuuden menestyjiltä.

Kiinnostaako tuoda vastuullisuus uskottavaksi osaksi yrityksesi toimintaa? 


Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö tai ota suoraan yhteyttä!


Jonna Ekroos

Viestintästrategi, B Leader*, Osakas


VR Group
Päärautatieasema
Eliel 150

Lähtökohta

Päärautatieaseman suunnitelleen arkkitehti Eliel Saarisen syntymästä tuli kuluneeksi 150 vuotta sunnuntaina 20.8.2023. Tuota erityistä hetkeä haluttiin kunnioittaa erityisellä tavalla yhdessä kaupunkilaisten kanssa. Mutta miten?

Ratkaisu

Päärautatieasema on kaikkien suomalaisten tuntema maamerkki ja sen tornissa sijaitsee Suomen katsotuimmat kellot. Koko olemassaolonsa ajan kellotornilta on kuitenkin puuttunut yksi ominaisuus. Sen kellot eivät ole koskaan soineet. Nyt jos koskaan oli korkea aika juhlia Saarisen syntymäpäivää antamalla kelloille ääni.

Tehtävä Päärautatieasemalle äänen antamisesta annettiin Artlab Studion melodiseksi neroksi haukutulle Tuomas Skopalle. Inspiraation lähteeksi annettiin vielä samat Sibelius ja Merikanto, joita Saarinen kertomusten mukaan suunnitellessaan kuunteli.

Kellojen soinnin suorana taltioi mm. MTV Uutiset, Yle, IS, IL ja HS

”Ikimuistoinen tempaus ylitti kaikki odotuksemme. Tekemällä jotain sykähdyttävää saimme synnytettyä sekä aseman arvoisen historiallisen ilmiön että valtavan valtakunnallisen näkyvyyden. Kumpikin noista on asioita, joita ei voi rahalla ostaa. ”

Jani Jääskeläinen, VR Group

Tulokset

Suoraviivainen suunnittelu ja tuotanto toivat miljoonayleisön. Päärautatieaseman kellojen sointi esiintyi valtakunnallisissa uutislähetyksissä ja lukemattomissa artikkeleissa – sosiaalisen median julkaisuista ja ihmisten kahvipöytäkeskusteluista puhumattakaan. Merkkejä, jotka kertovat meille onnistuneemme tavoitteessamme ylittää uutiskynnys tekemällä jotain poikkeuksellista.

Tempaus noteerattiin jo viikkoa etukäteen mm. Iltalehdessä, Iltasanomissa, Hesarissa, Ylellä ja MTV:llä. H-hetkellä tapahtumaa seurasivat tuhatpäisen ihmismeren lisäksi monet kamerat: kellojen soinnin suorana taltioi mm. MTV Uutiset, Yle, IS, IL ja HS. Haastatteluissa juhlahetki liitettiin osaksi Päärautatieaseman pidemmän tähtäimen strategiaa ja tuotiin esiin tietoa stadin sydämenä sykkivän arkkitehtuurihelmen tulevaisuuden kehittämisestä.


Mediaosumat
verkkomedioissa, verkkosivustoilla ja näköislehdissä
82 kpl

Ihmisiä paikan päällä
todistamassa tapahtumaa yli
1 000

Käytetty
mediabudjetti
0 €

Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö tai ota suoraan yhteyttä!


Ville Timonen

Luova johtaja, Osakas


Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
Redesigner

Lähtökohta

Tutkimusten mukaan Pohjois-Karjalan tasapainoinen ja leppoisa imago houkuttelee edelleen hektisssä maailmassa, ja vuonna 2021 Pohjois-Karjalaan muutti ulkomailta enemmän ihmisiä kuin koskaan tilastohistoriassa.

Mutta mitä muuta Pohjois-Karjala on kuin mummonmökkejä ja karjalanpiirakoita? Miten nuoret ja työmarkkinoille suuntaavat tavoitetaan, jotta alue pysyy elinvoimaisena tulevaisuudessakin?

Vastatakseen haasteisiin, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto päätti toteuttaa keväällä ja kesällä 2023 kampanjan, jossa haluttiin uudistaa laajasti mielikuvaa Pohjois-Karjalasta sekä puhutella uutta, 20-35-vuotiaiden kohderyhmää.

Ratkaisu

Pohjois-Karjalalle suunniteltiin kaksivaiheinen Redesigner-kampanja, jonka keskiössä olivat vastuulliset arvot ja mieleenjäävä kohtaaminen kohderyhmän kanssa. Pääasiallisina kanavina hyödynnettiin oman sosiaalisen median lisäksi Flow Festivalin kaikkia kanavia, vaikuttaja-yhteistyötä ja ansaittua mediaa.

Vaihe 1. Unelmien kesätyö

Kampanja alkoi rekryllä, jossa Pohjois-Karjala etsi kolmea nuorta uudenlaiseen kesätyöhön – tehtävänä oli suunnitella kiertotalousteemalla uniikki luomus ja samalla tarkastella Pohjois-Karjalaa omasta persoonallisesta näkökulmastaan. Mukaan pystyi hakemaan kuka tahansa ja mistä tahansa, kunhan oli 15–30-vuotias, osasi itse suunnitella ja tehdä vaatteita tai asusteita – sekä oli kiinnostunut luomaan Pohjois-Karjalalle jotain uutta arvojen pohjalta.

Mukaan haki 88 suunnittelijaa, ja suunnittelijavalinnat teki Pohjois-Karjalasta kotoisin oleva Achilles Ion Gabriel, Camperin luova johtaja ja yksi Suomen vaikutusvaltaisimmista muodintekijöistä. Kiertotalouden konseptoinnissa ja myöhemmässä vaiheessa nuoria suunnittelijoita oli kouluttamassa vastuullisen muodin tutkijatohtori Linda Turunen. Mukaan valittiiin Elina Heilanen, Juha Vehmaanperä ja Priss Niinikoski. He vierailivat Pohjois-Karjalassa kesällä 2023 ja tekivät koko prosessistaan sisältöä omiin somekanaviinsa.

Vaihe 2. Flow x Pohjois-Karjalan showroom

Pohjois-Karjala valittiin Flow-festivaalien 2023 viralliseksi kumppaniksi yhteisten arvojen pohjalta, ja Redesigner-rekry näkyi läpi kevään Flown kanavissa. Festivaalien ajaksi Pohjois-Karjalalle rakennettiin oma showroom, visuaalinen, yllätyksiä tarjoava taikamaa, jossa kukin kävijä pystyi kokemaan itsensä erityiseksi ja hyväksytyksi.

Kolmen nuoren nousevan suunnittelijatähden Redesigner-luomukset julkaistiin Flow-festivaalien ensimmäisenä päivänä showroomin pressitilaisuudessa. Kiertotalousteema oli vahvasti sekä vaatesuunnittelun että showroomin keskiössä. Suunnittelijoiden teoksissa oli hyödynnetty Pohjois-Karjalan vierailulta mukaan lähteneitä kasveja, kalaverkkoja ja vanhoja kierrätyspyyhkeitä. Pohjois-Karjalan osaston rakentamisessa on taas hyödynnetty muun muassa vanhoja teollisuuden säiliökontteja, kattoikkunakupuja ja pesukoneiden rumpuja.

Tulokset 

”Kunnianhimoinen kampanja luotiin arvojemme pohjalta, ja toteutuksen kautta pystyimme puhuttelemaan täysin uutta kohderyhmää kiinnostavasti ja yhteiskunnallista kiertotalous-viestiä jakaen. Kevään ja kesän läpi saimme ansaittua näkyvyyttä rekryn, valintojen ja lopuksi tapahtumakumppanuuden kautta. Flow-kanavat, vaikuttajat ja ansaittu media toimivat hyvin. Showroomissa vieraili 3 päivän aikana noin 21 000 henkilöä. Tätä projektia teimme yhdessä ja täydellä sydämellä.”
– Pohjois-Karjalan markkinointipäällikkö Heli Räsänen

”Pohjois-Karjala Flow Festivalin kumppanina oli niin erikoinen idea, että siihen oli pakko tarttua. Kampanjassa oli esillä meille tärkeitä arvoja ja sisältöjä, kuten vastuullisuus, taide ja muoti. Toteutus oli persoonallinen ja innostava, ja saimme yleisöltä hyvää palautetta. Kiitos Pohjois-Karjalalle rohkeudesta heittäytyä uuteen ja sujuvasta yhteistyöstä.”
– Flow Festivalin myynti- ja markkinointipäällikkö Vilja Grotenfelt

”Redesigner-kampanja oli ihana mahdollisuus tutustua paremmin Pohjois-Karjalaan! On mahtavaa, että Pohjois-Karjalan maakuntaliitto on tehnyt näin rohkean aloitteen esitellä maakuntaa aivan uudella tavalla samalla tukien nuoria suunnittelijoita. Projekti on mahdollistanut näkyvyyden eri kanavissa ja medioissa läpi kevään ja kesän. Lisäksi oma asuni lähti heti Maria Veitolalle lainaan tv-ohjelman pressitilaisuuteen.”
– Redesigner-suunnittelija Juha Vehmaanperä

”88 mukaan hakeneen suunnittelijan taso oli todella kova. Useilla heistä oli tunnistettava oma kädenjälki ja tyyli, mikä on suunnittelussa aina tärkeää. Priss, Elina ja Juha olivat kaikki taitavasti lähteneet yhdistämään erilaisia materiaaleja työssään, lopputuloksena syntyi jotain uutta ja mieletöntä, ja siltikin uskollisuutta sille omalle jutulle. Omien juurieni takia Redesigner-projektissa oli huippua olla mukana.”
– Camperin luova johtaja Achilles Ion Gabriel

”Näissä töissä hehkuu tulevaisuus. Jotta voimme saavuttaa kestävän kiertotalouden tavoitteet, tarvitsemme suunnanmuuttajia ja esimerkin näyttäjiä. Pohjois-Karjala ja nuoret suunnittelijat onnistuivat tässä aivan loistavasti.”
– Aalto-yliopiston tutkijatohtori Linda Turunen


Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö tai ota suoraan yhteyttä!


Jonna Ekroos

Viestintästrategi, B Leader*, Osakas


Päärautatieasema
Stadin sydän

Lähtökohta
Päärautatieasema on paitsi kansallisaarteeksi laskettava ikoninen maamerkki ja useaan kertaan yhdeksi maailman kauneimmista rautatieasemista rankattu arkkitehtuurihelmi myös maamme ylivoimaisesti vilkkain rakennus ja liikepaikka. Jokainen suomalainen tietää Helsingin päärautatieaseman ja sen pääsisäänkäyntiä vartioivat kivimiehet.

Fabrikin aloittaessa tunnetulla ja tunteita herättävällä brändillä ei kuitenkaan ollut selkeää suuntaa eikä kokonaisvaltaista vastuullisuutta edistävää suunnitelmaa. Se oli pitänyt asemansa tunnollisella huolenpidolla ja ajan mukana elämisellä, mutta oli pullollaan potentiaalia enempään. Niin matkailijoiden, kaupunkilaisten, omistajien kuin koko Helsingin kaupunkikulttuurin näkökulmasta.

Palvelukokemuksen kannalta tätä nykyä elintärkeässä online-maailmassa Päärautatieasema oli käytännössä täysin kävijöiden tarinoiden ja matkailusivustojen tai artikkelien mainintojen varassa. Sillä ei ollut kotipesää verkossa, eikä aktiivisia somekanavia.

Päärautatiesemalle ja sen yhteistyökumppaneille toteuttamamme brändielokuva sanoittaa Steissin ikonista asemaa kansakuntamme keskiössä

Ratkaisu
Päärautatieaseman viemiseksi toiselle vuosisadalleen elämänsä kunnossa VR Groupin kiinteistöyksikössä käynnistettiin aseman kehittämisohjelma. Suunnitelmat, strategiat, ohjelmat tai visiot eivät kuitenkaan muutu päätöksiksi, muutoksiksi, saavutuksiksi ja vaikutuksiksi ennen kuin ihmiset on saatu innostumaan niihin mukaan.

Päärautatiaseman kulttuurihistoriallisen arvon vuoksi olemme osallistaneet projektiin jo alkumetreiltä lähtien laajan joukon sidosryhmiä, mm. Museoviraston, Helsingin kaupungin, arkkitehtiyhteisön sekä tietenkin Päärautatieaseman asiakkaat. Vastuullisuusohjelman pohjaksi toteutettiin laajat sidosryhmäkyselyt ja niiden avulla muotoiltu olennaisuusanalyysi. Itse ohjelma keskittyy päästöttömän liikkumisen lisäksi minimoimaan Aseman oma ympäristö- ja ilmastovaikutus, luomaan tasa-arvoisesti kaikille turvallisen tilan kokemus, lisäämään läpinäkyvyyttä ja edistämään tietoisuutta rakennuksen kulttuurihistoriallisesta ainutlaatuisuudesta. Viestintään ja vuoropuheluun on käytetty kanavia tilanteen ja tarpeen mukaan Power Point -esityksistä tapahtumiin ja sosiaalisen median kanaviin.

Verkossa Päärautatieseman läsnäoloa on lähdetty rakentamaan hallitusti askel kerrallaan. Oman palvelusivuston julkaisemisen ja some-näkyvyyden haltuunoton ohella ikonisen kohteen kohdalla huomiota on kiinnitetty myös mm. matkailijoiden käyttämien palvelusivustojen tietojen oikeellisuuteen.

Suunnittelemamme Päärautatieaseman visuaalinen ilme toistuu kaikessa markkinoinnissa ja viestinnässä

Tulokset

Päärautatieaseman uusimman kävijätutkimuksen mukaan sen mielikuva on edennyt selkeästi haluttuun suuntaan. Asemaa arvostetaan eniten arkkitehtoonisesta arvostaan ja uudistuvasta ravintolatarjonnastaan.

Finnish Web Awardseissakin palkittu verkkosivusto, päärautatieasema.fi, on saavuttanut kahdessa vuodessa aseman, jossa se palvelee vuositasolla jo yli 50 000 kävijää.

Instagramissa ja facebookissa Päärautatieaseman somesisällöt saavuttavat kuukausittain kymmenet tuhannet ihmiset. Päärautatiaseman sometilit ovat jo parin vuoden olemassaolonsa aikana ehtineet kerryttää tuhansien ihmisten erittäin sitoutuneen seuraajakunnan.


Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö tai ota suoraan yhteyttä!


Perttu Kouvalainen

Toimitusjohtaja, liiketoiminnan strategi, osakas


Abloy
Sustainable Future, Built on Trust

Lähtökohta

ABLOY-brändin voi liioittelematta sanoa olevan osa suomalaisuutta. Jotakuinkin jokaiselta Hangosta Nuorgamiin löytyy ABLOY-avain taskustaan jossain muodossa. On löytynyt jo useamman sukupolven. Perinteikäs ABLOY Classic kaulanauhassa 80–90-luvulla kulkeneet koululaiset tuottivat jopa suomenkieleen uuden sanan: avainlapset. Vakiintunutta asemaa on vankistanut entisestään Abloyn kyky uudistua ja kulkea etujoukoissa myös helppoutta sekä hallittavuutta lisäävien digitaalisten ratkaisujen kehittäjänä. Siksi onkin ainoastaan luonnollista, että ABLOY keikkuu vuodesta toiseen Suomen arvostetuimpien brändien kärkipaikoilla – vuonna 2022 tarkalleen ottaen toisena.

Turvallisuuden ja lukituksen suunnannäyttäjänä tunnettu yritys on ollut monella tapaa edelläkävijä myös sosiaalisen ja ympäristövastuun saralla. Työturvallisuuden ja henkilöstön hyvinvoinnin eteen on tehty vuosikymmeniä tuloksekasta työtä, josta kertoo mm. monissa yhteyksissä malliesimerkkinä mainittu työssä jaksamiseen ja siinä viihtymiseen keskittyvä Abloyn Ikämestariohjelma. Laaja kehityshanke ISO 14001 -ympäristösertifikaatin saamiseksi käynnistettiin yhtiössä jo neljännesvuosisata sitten, vuonna 1997. Joensuun tehdas on ollut kaatopaikkajätteetön vuodesta 2017, käytetty kaukolämpö hiilineutraalia ja sähkö on tullut 100 % uusiutuvista energialähteistä jo vuodesta 2013. ASSA ABLOY -konsernin osana myös vaikkapa hankintaketjun hallinnan tai raportoinnin suhteen asioita on kehitetty järjestelmällisesti kestävämpään suuntaan.

Monille eri tahoilla tehty ansiokas työ tuli kuitenkin yllätyksenä. Abloyn vastuullisuusteot kaipasivat kokonaisuuden kirkastavaa ja yhteen liimaavaa ydinajatusta sekä kiinteä sidettä ABLOY-brändiin. Suomeksi sanottuna selkeää tarinaa siitä mitä vastuullisuus Abloylle ja sen asiakkaille sekä sidosryhmille tarkoittaa, ja helposti ymmärrettävässä muodossa tarjoiltuja viestejä uunituoreesta hiilitiekartasta sekä hiilijalanjälkilaskelmista.

Ratkaisu

Abloyn toiminnan vaikutukset ja vastuullisuuteen sitoutumisen taso nostettiin ansaitsemaansa valokeilaan. Pelkän konsernin vastuullisuusraportin sijaan asetetuista tavoitteista, strategioista ja päivittäisistä valinnoista tahdottiin puhua ylpeästi omalla äänellä ja tunnistettavalla visuaalisuudella. Vastuullisuutta ei silti lähestytä omana erillisenä viestinnän teemanaan, vaan – kuten myös toiminnassa – kestävän kehityksen näkökulma linkittyy kiinteästi kaikkiin käsiteltäviin aiheisiin.

Ensimmäisinä päivänvalon näkivät olennaisen tiedon yhteen kokoavat verkkosivut, online-tapahtumien visuaaliset elementit sekä viestinnän tukimateriaalit. Askel kerrallaan teema integroituu yhä vahvemmin kiinni ABLOY-brändiin ja levittäytyy luontevaksi osaksi kaikkea viestintää sisäisesti sekä ulkoisesti.

Tulokset 

Kiteytetylle visiolle ja visualisoiduille viesteille Abloyn vastuullisesta puhumiseen oli selkeästi organisaatiossa tarvetta – uudistus otettiin vastaan kotimaassa sekä maailmalla innostuneesti ja abloylaiset osallistuivat aktiivisesti aiheesta esille tuomiseen mm. sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi Abloyn markkinointitiimille on saapunut lisäpyyntöjä mitä erilaisimmille materiaaleille yhtenä virtana julkistuksesta lähtien.


Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö tai ota suoraan yhteyttä!


Timo Kupiainen

Vaikutusstrategi, B Leader*


Pohjois-Karjalan Osuuskauppa
Heittäytyjille

Lähtökohta

Pohjois-Karjalan osuuskauppa on yli 100 000 jäsenen omistama osuuskunta, joka on valinnut strategiassaan keskeiseksi tehtäväkseen maakunnan elinvoimaisuuden lisäämisen ja jäsentarpeiden täyttämisen.

Osuuskaupan toiminta on laaja-alaista. Matkailu- ja ravitsemiskauppa muodostaa oman kokonaisuutensa ravintoloista yökerhoihin ja kokouspalveluista lomakohteisiin saakka. ”MaRa” työllistää lähes 500 henkilöä Pohjois-Karjalassa, jotka tarjoavat elämyksiä lähes 10 000 asiakkaalle päivittäin.

Matkailu- ja ravitsemisalalla on ollut kuitenkin jo pitkään työvoimapula, jota koronapandemia merkittävästi pahensi. Se näkyi myös PKO:n matkailu- ja ravitsemiskaupan vapaaehtoisessa lähtövaihtuvuusprosentissa, joka nousi yli 45 prosenttiin.

Perinteiset S-ryhmän rekrytointitoimet eivät olleet riittäviä, erityisesti kun valitun strategian mukaisesti henkilökunnan määrän tarve kasvaa lähivuosien yli 60 miljoonan investointien myötä.

Maralaisten kulttuurin käsikirja tehtiin verkkoon kaikkien saataville.

Ratkaisu

Tilanteessa päätettiin panostaa työnantajamielikuvan kehittämiseen – sekä pitovoiman parantamiseen ja sisäisiin kehitystoimiin että uuden vetovoiman kasvattamiseen rekrytointi -ja osaajatarpeen näkökulmasta. Keväällä 2022 työ käynnistettiin työntekijäymmärryksen kasvattamisella: kyselyillä, työpajoilla ja haastatteluilla.

Keskeisenä kysymyksenä oli työn merkityksellisyyden kokeminen, todellisten kilpailuetujen löytäminen, työnantajalupauksen kiteyttäminen sekä aito ymmärrys siitä, missä asioissa kehittämistoimenpiteillä on mahdollista saada aikaan suurin positiivinen vaikutus. Keskiössä oli laajasti, aktiivisesti ja eri vaiheissa koko työyhteisön osallistaminen ja ajatusten testaaminen.

Työn ytimessä nähtiin olevan ”heittäytyminen”, jotka kuvataan esimerkiksi seuraavalla tavalla:

”Sulje silmäsi ja mieti, milloin viimeksi olet heittäytynyt työtehtävissäsi. Kyselymme mukaan työntekijöistämme yli puolet tekee niin päivittäin. Olemme alalla, jossa heittäytymiskyky on mieleenpainuvan palvelukokemuksen avain. Yhteisömme ytimen muodostavat intohimoiset, erilaiset ja haavoittuvaisuutensa hyväksyvät ihmiset, joiden panosta ei tulevaisuudessakaan robotit korvaa. Arvostuksen ja avoimen keskustelun kautta luomme turvallisen ympäristön, jossa on mukava tarttua työn haasteisiin. Maailman muuttuessa uskomme, että ihminen tarvitsee entistä enemmän ihmistä. Meitä siis tarvitaan nyt ja jatkossa.”

Antti Varis, Matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja  
Maralle luotiin rekrykonsepti, jonka avulla luodaan yhtenäistä brändiä.

Tulokset 

Oman toimintakulttuurin johtamisessa ja rekrytointien tukemisessa hyödynnettävä kaikille julkinen kulttuurin käsikirja, jota täydennetään ja kehitetään jatkuvasti

Työnantajalupaus, joka pohjaa liiketoimintastrategian tavoitteisiin ja työnantajuuden todellisiin kilpailuetuihin

Maralaisten oma rekrykonsepti, jota päästiin testaamaan loppuvuodesta 2022 – jo nyt enemmän ja laadukkaampia työhakemuksia avoinna oleviin paikkoihin

Kolin rekryjen onnistuminen – yli 50 uutta työntekijää rekrytointiin nopeassa ajassa kesällä 2023 avautuvaan hoteliin

Sisäinen valmennusohjelma, joka paneutuu havaittuihin kehityskohteisiin syksyllä 2023, ensimmäiset mitatut tulokset saadaan noin vuoden päästä


Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö tai ota suoraan yhteyttä!


Jonna Ekroos

Viestintästrategi, B Leader*, Osakas


Mediateko
Better Friday

Lähtökohta
Mainonta on valtava yhteiskunnallisen muutoksen moottori maailmassa. Se vaikuttaa jokaiseen meihin päivittäin kaikissa mahdollisissa kanavissa ja näyttelee näin ratkaisevaa roolia siinä, onnistummeko isossa kuvassa siirtymään kohti kestävämpää elämäntapaa ja kulutuskulttuuria. Tämän totuuden äärellä seisoimme myös analysoidessamme Mediateon vaikutuksia sekä suurimpia vaikuttamisen mahdollisuuksia. Mediatekolaisille valinta oli selvä, vaikka se nostikin ilmaan enemmän kysymyksiä kuin vastauksia: vaikutusvaltaa tahdotaan käyttää hyvän vahvistamiseen ja siitä huolehtimiseen, etteivät paremmat valinnat jää kestämättömien houkutusten varjoon.

Ensimmäinen koetinkivi tuli vastaan nopeasti. Vuosi vuodelta kasvava Black Friday -ilmiö on myynnillisesti merkittävä kampanja myös Mediateon kalenterissa mainostajien etsiessä keinoja houkutella kansaa omien alelaariensa äärelle. Kestävyyskriisin keskellä hulvaton ostohysteria tuntuu kuitenkin nimensä mukaisesti synkältä. Mediateko oma polku on aina ollut valmiiksi tallattua kiinnostavampi. Hiertävälle kivelle kengässä tahdottiin tehdä jotain sen sijaan, että epäkohta olisi yritetty unohtaa.

Konseptin monikanavainen jalkauttaminen takasi markkinoinnin onnistumisen

Ratkaisu
Digiscreenien pimentämisen sijaan Black Fridayn omia vahvuuksia päätettiin käyttää kulutusjuhlaa parempaan tarkoitukseen. Ja kun kerran huojutetaan rakenteita, niin ravistellaan sitten kunnolla. Yltiöräikeä tarjousilme ja huomiotaherättävät alennusräimäleet saivat kruunukseen sädekehän ja valmiiksi otsikkoon sanoitetun epäilyksen koko homman tekopyhyydestä.

Better Friday -konseptissa jokainen myyty kampanja toi kaupan päälle 10 % lisänäkyvyyttä hyviksille. Joko mainostajalle itselleen – jos hyviksen määritelmä täyttyi – tai jollekin valituista paremman tulevaisuuden puolesta taistelevista toimijoista: POW, Hope, SEY. Uuttaa luovaa ideaa ei tahdottu jättää hetkelliseksi tempaukseksi, vaan hyviksiä tukeva toimintamalli päätettiin betonoida pysyväksi osaksi Mediateon liiketoimintaa.

Mediateon oma valtakunnallinen verkosto oli tärkeässä roolissa kampanjassa

Tulokset 
Uuden aikakauden lähtölaukaus ja asiakkaiden kanssa yhdessä hyvän puolelle asettuminen oli menestystarina myös numeroiden valossa. Edellisvuoden aiempaan ennätyskampanjaan verrattuna myynti yli tuplaantui ja hyvikset saivat reilun medianäkyvyyden! 

Hyvällä spurtilla liikkeelle lähtenyt matka kohti kestävämpää tulevaisuutta jatkuu kokonaisvaltaisen parantamisen merkeissä. Kehitysprojektit on polkaistu käyntiin mm. uusien hyviksiä tukevien liiketoimintamallien luomiseen, henkilöstön hyvinvointiin ja työtyytyväisyyteen ja koko ulkomainosalan toimintatapojen uudistamiseen liittyen. Ikuisuuteen jatkuvan parempaan pyrkimisen seuraava tavoite on asetettu kunnianhimoisesti B Corp -sertifikaatin saamiseen.


Myynnin kasvu
edellisvuodesta
+57%

Viikkomyynnin
kasvu
+350%

Hyviksille tienattu
mainosnäkyvyyden arvo yli
50 000 €

”Fabrik haastoi meitä ja synnytimme valtavirrasta poikkeavan konseptin. Se kuuluisa pankki räjähti. Ennätysmyynnin rinnalla asiakkaat kokivat kampanjan sisällön merkitykselliseksi, asiakasvastaavillamme oli enemmän kerrottavaa ja loimme asiakkaidemme kanssa yhdessä mitattavan positiivisen vaikutuksen. 

Jukka Pelkonen, Kaupallinen johtaja, Mediateko

Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö tai ota suoraan yhteyttä!


Ville Timonen

Luova johtaja, Osakas


Power Finland RePOWER

Lähtökohta

Tilastokeskuksen mukaan yli 4,5 miljoonaa suomalaista säilyttää käytettyä elektroniikkaa kotonaan. Käytöstä poistunut elektroniikka nähdään jätteenä, vaikka se sisältää arvokkaita luonnonvaroja. Power Finlandin kiertotalouden palvelu RePOWER lanseerattiin vuonna 2021. Nyt palvelu haluttiin nostaa entistä voimakkaammin esille ja samalla kannustaa kuluttajia paitsi kierrättämään vanhentunutta elektroniikkaansa sekä saamaan saamaan kierrätyksestä rahallisen hyvityksen.

Ratkaisu

Osana jatkuvaa yhteistyötä RePOWER-palvelulle luotiin markkinointiviestinnän konsepti ja vuosisuunnitelma, joka tähtää elektroniikkajätteen arvostuksen nostamiseen. Elektroniikan arvoa korostaakseen RePOWER-palvelun pääviestiksi muotoiltiin: Älä säilö vanhoja laitteitasi. Jos se on elektroniikkaa, maksamme siitä. 

Yksi vuoden 2023 teoista oli elektroniikkajätteen käsitteen haastava E-Waste Day -tapahtuma 14.–15.10.2023.

Tulokset


Elektroniikkalaitteita päätyi kiertoon 2 päivän aikana
4 000 kpl

Palvelun käyttöaste normaaliin verrattuna yli
X 10

Tapahtumasivulla kävijöiden määrä 2 päivän aikana
10 000

Suurin hyvitys, jonka yksittäinen asiakas sai
712 €

E-Waste Day -kampanja

loi tietoisuutta ja aktivoi kuluttajia monikanavaisesti Helsingin Sanomien etusivulla, sosiaalisen median kanavissa, myymälöissä ja ansaitussa mediassa. E-Waste Day -viikonlopun aikana lähes 4000 elektroniikkalaitetta päätyi kiertoon. Hyvityksiä kierrätetystä elektroniikasta maksettiin asiakkaille yli 10-kertainen määrä normaaliin viikonloppuun verrattuna. Suurimmissa myymälöissä tehtiin satoja kierrätyspalvelun tapahtumia päivässä.

Yksi onnekas kierrättäjä muutti kampanjan sanoman mukaisesti elektroniikkajätteensä kullaksi, sillä hän voitti elektroniikkajätteestä valmistetun, 600 € arvoisen aidon kultaharkon itselleen. Kampanja oli esillä 3:ssa ansaitun median julkaisussa. 

Jatkuva kumppanuus

Kumppanuuden kivijalkana toimii Fabrikin luoma viestintästrategia, jonka myötä viestintä on tavoitteellista ja mitattavaa. RePOWER-palvelun kehityskohdat on kartoitettu palvelumuotoilun menetelmin. Yhteistyö laajenee seuraavaksi työnantajamielikuva-projektiin, jotta yrityskulttuuria, työntekijäkokemusta ja työnantajamielikuvaa voidaan kehittää ja johtaa.

Kiinnostaako tuoda vastuullisuus uskottavaksi osaksi yrityksesi toimintaa? 


Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö tai ota suoraan yhteyttä!


Jonna Ekroos

Viestintästrategi, B Leader*, Osakas