Yritysvastuullisuus hakusanat nousussa – onko organisaatiosi mukana muutoksessa?

Vastuullisuus ja siihen liittyvät hakusanat ovat olleet nosteessa jo pitkään. Trendit näyttävät selkeää viestiä siitä, että yrityksen vastuullisuuteen liittyvät sanat ovat nousseet hakuihin yhä vahvemmin.

Kun verrataan vuoden takaisiin hakumääriin, selkeimpiä nousijoita ovat seuraavat sanat:
vastuullinen yritys +33%
vastuullinen johtaminen +200%
sosiaalinen vastuu +57%
ympäristövastuu +120%
yrityksen taloudellinen vastuu +50%
fibs +23%.
(Lähde Google keyword tool: Google-hakujen määrän muutos vuodesta 2021 vuoteen 2022)

Ja tähän tuotu vain muutama esimerkki – hakusanoja eri variaatioilla löytyy paljon lisää.

Yritysvastuullisuuteen liittyvien sanojen nousu ei ole vain viime vuoden ilmiö

Kun katsotaan tämän artikkelin otannan mukana olleiden hakutermien yhteishakumäärää toukokuussa 2022, ovat ne kaksinkertaistuneet sitten 2019 toukokuun.

Yritysvastuullisuus-sanojen hakumäärien nousu. Lähde: Google Keyword tool

On myös ilo huomata, että B Corp on nostanut tunnettavuuttaan Suomessa tasaisesti hakumäärien perusteella. B Corp -yritykset ovat vastuullisia, laajasti sertifioituja toimijoita, jotka toimivat kestävästi ja läpinäkyvästi. Kyseessä on myös globaali vastuullisuusverkosto, josta tullaan varmasti lähivuosina kuulemaan Suomessakin lisää. Tutustu lisää aikaisemmasta Timon kirjoittamasta B Corp-artikkelistamme.

Kuten olettaa saattaa, myös vastuullisuuteen liittyvät yritystoiminta-aiheet nukkuvat kesällä – heinäkuussa voi havaita selkeän pudotuksen hauissa.  Sen sijaan on mielenkiintoista nähdä, että aiheen hakupiikit ovat maaliskuussa ja marraskuussa vuodesta toiseen. Näinä ajankohtina vastuullisuusteemat ovat siis erityisesti esillä yritysmaailmassa.

Sekä kansalliset että kansainväliset tutkimukset kertovat samaa tarinaa kuluttajien toiveiden ja hakusanojan kanssa:

”69 % maailmanlaajuisista kuluttajista uskoo, että brändien pitäisi tehdä enemmän, jotta heidän olisi helpompi kuluttaa tietoisemmin; 65 % uskoo, että hallituksen tulisi ottaa käyttöön lainsäädäntöä tietoisen kulutuksen edistämiseksi.”

Accenture, huhtikuu 2021

Onko organisaatiosi valmiina?

Marraskuu lähestyy – ja mikään ei estä aidosti vaikuttavan ja vastuullisen yritystoiminnan ensimmäisten askeleiden ottamista jo nyt. Itseasiassa se alkaa olla jo oletusarvo. Me Fabrikilla olemme mukana tukemassa yrityksiä tässä tärkeässä muutoksessa. Tutustu vaikutusbrändäys-tuotteeseemme ja jatketaan keskustelua!

Artikkelin kirjoittaja: Hanna Leppänen, Fabrikin SEO- ja Datasuunnittelija