Komission tuore Omnibus-paketti tuo kevennyksiä ja selkeyttää CSRD-raportointivaatimuksia, mutta tämä ei tarkoita vastuullisuusodotusten katoamista. Kokosimme kolme keskeistä näkökulmaa, joihin kannattaa keskittyä nyt.
1. Mikä todennäköisesti muuttuu CSRD-direktiivissä?
• Raportointivaatimusten lykkäys: CSRD koskee jatkossa vain suuria yrityksiä, joilla on yli 1000 työntekijää sekä joko liikevaihto yli 50 miljoonaa euroa tai taseen loppusumma yli 25 miljoonaa euroa.
• Toimitusketjun valvonnan kevennys: CSDDD-direktiivin soveltamista rajataan vain suoriin alihankkijoihin, mikä helpottaa yritysten hallinnollista taakkaa.
• Painopiste vastuullisuudessa säilyy: Vaikka byrokratia kevenee, suuret yritykset joutuvat edelleen raportoimaan vastuullisuudestaan. Tiedonantovaatimukset valuvat myös toimitusketjussa pienemmillekin toimijoille.
2. Miksi tehty työ ei ole turhaa ja miten siitä saa maksimaalisen hyödyn irti?
• Osa yrityksistä näköjään vetäytyy vastuullisuusraportoinnin myötä kestävyystyön suunnitelmallisesta ja napakasta kehittämisestä. Tämä antaa tilaa erottua markkinassa. Vastuullisuus ei ole vain datan toimittamista tilintarkastajalle, vaan myös aito kilpailuetu. Tätä myös sidosryhmät ilmastonlämpenemisen edetessä tutkitusti odottavat.
• Kestävyysinvestoinnit tuovat jo nyt todistetusti konkreettisia liiketoimintahyötyjä: liikevaihdon kasvua, kustannussäästöjä, pääsyn edulliseen rahoitukseen ja parantuneen asiakasuskollisuuden.
• Maailma etsii suuntaa ja tietoa. Asiakkaat odottavat yrityksiltä edelleen ratkaisuja ja läpinäkyvyyttä – enemmän kuin koskaan aikaisemmin – riippumatta EU-direktiiveistä.
3. Miksi erottuva viestintä on tärkeämpää kilpailuedun rakentamisessa kuin pelkät faktat?
• Ihmiset muistavat tarinat 22 kertaa paremmin kuin irralliset faktat.
• Kilpailuedun rakentamisessa vahva narratiivi voittaa pelkän numerodatan.
• Paras vaikutus syntyy, kun yhdistät erottuvan viestinnän ja todellisiin faktoihin perustuvat tulokset. Kilpailuetusi vastuullisuudessa ei näy päällepäin, siksi viestintä ratkaisee.
Yhteenveto
CSRD:n muutokset tarjoavat mahdollisuuden optimoida resursseja raportoinnin sijaan olennaisen toiminnan kehittämiseen. Nyt on erinomainen hetki jättää kilpailijat taakse ja erottua asiakkaiden arvojen mukaisen maailman edistäjänä.
Lue lisää yritysvastuu -tuotesivultamme!

Kysy lisää
Perttu Kouvalainen
Toimitusjohtaja, liiketoiminnan strategi, osakas